Politiek-ambtelijke verhoudingen
In de interviews komen verschillende stijlen, verwachtingen en vuistregels naar voren. Bestaande beelden van de ‘vierde macht’ spelen een rol, maar politiek-ambtelijke verhoudingen gaan niet alleen over macht. Het gaat ook over ambtelijk vakmanschap, rechtstatelijke verhoudingen en de rolopvatting van personen in een specifieke situatie. De interviews uit deze serie laten zien dat de verhouding tussen bewindspersoon en topambtenaar flink kan variëren.
Een centraal begrip in de politiek-ambtelijke verhoudingen is ‘vertrouwen’. Men moet elkaar kunnen vertrouwen – als basis van deze samenwerking die onder veel politieke, tijds- en mediadruk kan komen te staan. Een tweede thema is de aard van de relatie. Hoewel men het belang van de persoonlijke relatie benadrukt – een thema dat ook in de literatuur over politiek-ambtelijke verhoudingen regelmatig terugkeert – is het ook een institutionele relatie. De bewindspersoon vertegenwoordigt het politieke primaat, de democratische legitimering en draagt de verantwoordelijkheid. De topambtenaar vertegenwoordigt het departement, de uitvoering van beleid en houdt de langere termijn en alle consequenties in haar achterhoofd. Zo speelt ieder zijn/haar rol. Uiteraard verschilt dit beeld van topambtenaren van het ministerie (SG/DG) en leidinggevenden van uitvoeringsorganisaties en toezichthouders.
Een relatief recente factor van belang is de rol van politieke adviseurs. Wanneer bewindspersonen veel belang hechten aan het advies van deze adviseurs, kan dat ten koste gaan van het ambtelijke advies. Dit kan leiden tot een nieuwe verhouding tussen de politieke en de ambtelijke organisatie. Deze nieuwe relatie lijkt minder op een binaire relatie tussen twee partners, maar meer op een driehoeksverhouding tussen minister, adviseur en topambtenaar.
Videofragmenten
- Je ambtenaren niet laten vallen
- De ambtenaar adviseert, de minister bepaalt
- De toewijding van ambtenaren
- De Staat van het Onderwijs
- Politiek geladen adviezen
- Omgang met verschillende ministers
- Nederland: voor Algemene Zaken geen rol in het topambtenarenstelsel
- Omgang met nieuwe bewindspersonen
- Het oude beleid gaat nog wel eens door bij de ambtenarij
- De afstand van de inspectie tot de minister
- Verras de minister niet!
- De minister heeft het stuur
- Gelijk hebben versus gelijk krijgen: het primaat van de politiek
- Verbazing bij het eerste contact met topambtenaar Jan Meijer
- Een zich overbodig voelende topambtenaar
- Het coalitieakkoord als ankerpunt voor de departementale machine
- De uitstraling van de Minister en de onderhandelingspositie
- Een betekenisvolle vraag bij aanvang: Heeft de minister voldoende vertrouwen in zijn topambtenaar?
- Een impliciete maar krachtige boodschap voor de ambtenaren
- Over Chris Kalden: ‘’Hij dacht mee en leed ook een beetje mee’’
- Een één-op-één relatie hebben
- … ook respectvol naar medewerkers
- Alle feiten op tafel…
- … en je twijfel
- Het verschil tussen minister en ambtenaar
- Wat moeten we daarmee?
- Loyale tegenspraak?
- Ministers met een lage drempel
- Hoofdzaken en bijzaken
- Trait-d’union
- De verkokering voorbij
- Zo’n vreselijke minister
- Is het spel ook leuk?
- Niet nadenken voor de minister
- Interactie met de bewindspersoon
- SG als verbinder tussen twee bewindslieden
- Tegenspraak
- Samenwerking met de ambtelijke organisatie
- Een tandem met Maria van der Hoeven?
- Ministeriële verantwoordelijkheid
- Een ambtenaar met een expliciete CDA achtergrond
- Op de persoon
- Ambtelijke benoemingen