In deze digitale tentoonstelling laat curator Bart Snels, Inspecteur-Generaal van de Inspectie belastingen, toeslagen en douane, zien hoe hersteloperaties door de overheid zijn vormgegeven. Wat kunnen we leren na de hersteloperaties na de vuurwerkramp in Enschede, de Q-koorts, het toeslagenschandaal, en de watersnood in Zuid-Limburg? In de praktijk blijkt de systeemwereld van de overheid hard te botsen met de leefwereld van de gedupeerden. In zijn essay gaat de curator in op het tempoverschil tussen systeem- en leefwereld tijdens herstelprocessen.

Curator Bart Snels
Wegwijzer
In zijn inleidende essay gaat Bart Snels in op herstelprocessen bij de overheid. De tentoonstelling geeft vervolgens een overzicht van hersteloperaties in de afgelopen decennia. Vervolgens zoomt de tentoonstelling in op de vuurwerkramp in Enschede, de Q-koorts epidemie in Nederland, het toeslagenschandaal en tot slot de watersnood in Zuid-Limburg en Noord-Brabant. Door de tijdlijn open te klappen, worden de relevante gebeurtenissen zichtbaar met de documenten die daarbij horen.
Voor deze tentoonstelling heeft presentator Machteld Kooij gesproken met gedupeerden van de watersnood in Zuid-Limburg en burgemeester van Valkenburg aan de Geul Daan Prevoo; en met Tof Thissen, voorzitter van de Oudercommissie Kinderopvangtoeslag. Ellen Kleinlangevelsloo heeft bij wijze van wetenschappelijke reflectie gesproken met Georgina Kuipers, co-decaan bij de NSOB en gepromoveerd op schadebeleid van de overheid.
De tentoonstelling is een initiatief van het programma Kennis van de Overheid (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninksrijksrelaties)
Disclaimer. De tentoonstelling geeft belangrijke gebeurtenissen weer en documenteert het handelen van de overheid en reflecties daarop van anderen. Beoogd is een neutraal overzicht te bieden, overigens zonder volledig te willen zijn.
Trailer Leren van hersteloperaties

Ik zit op de trap.
Het is donker, alle lichten zijn uit.
De auto's staan onder water, de
koplampen zitten te knipperen.
Een kast komt langs.
Een brood komt langs.
Een klapper komt langs.
Dat botst tegen elkaar, ergens hier.
Dat geluid van het klotsen
tegen elkaar is onuitwisbaar.
En buiten, hier om de hoek, ja, een
enorme, enorme kracht en kabaal.
Het contrast in dat geluid en die geur.
Met name zintuiglijke beleving dat
je midden in een apocalyps zit.
Je staat erbij op het moment dat je
mensen gaat evacueren die in dezelfde
situatie verkeren. Gedesoriënteerd.
Het is donker, je hoort geluiden die
je niet kent, namelijk de geluiden
van een overstroming.
Snel kolkend water.
Je hebt het koud, het water
komt langs je lichaam omhoog.
Je zit in een rolstoel, je ligt
in een bed. Het licht is uit.
Je ziet zwaailichten,
je hoort hulpverleners.
En uiteindelijk komen mensen
in ultieme paniek terecht.
De overheid moet bij een ramp
als deze maatwerk leveren.
En maatwerk is niet groot.
Maatwerk is een luisterend oor.
En verstandige mensen die zich op de
plaats van de ramp komen verwittigen
van: wat is de oplossing
die de burger nodig heeft?
Kijk, wat steekt is dat elke bewindvoerder,
staatssecretaris en minister hier is
geweest om steun te betuigen aan
de inwoners, aan de slachtoffers.
En iedereen zei volmondig: we laten u
niet in de steek, we komen u helpen.
We zullen hier ruimschoots
aandacht aan besteden.
En vervolgens is het plaatje en het
praatje afgeleverd en trekt men weer terug
richting Den Haag.
Maar we zijn nu wel vijf jaar verder.
En zijn die beloftes waargemaakt?
Betrokkenheid.
Ook inzetten op vertrouwen herstellen.
Ik weet niet hoeveel psychologen er op
een ministerie werken, maar misschien is
het wel een idee dat er wat meer
menselijkheid geleerd wordt.
Dat het niet alleen maar over
regels, bureaucratie en geld gaat.
Maar dat het ook over mensen gaat.
Ik nodig iedereen uit van de overheid,
van welke afdeling of welk ministerie dan
ook, en dan leg ik uit hoe het wel kan.
Het heeft te maken met de
attitude van de overheid.
En het is net zoals mijn inwoners hier
zeggen: handel nu eens vanuit vertrouwen.
Het geld is niet het probleem, maar
de wil om het geld uit te keren.
Ik denk dat elke directeur-generaal, elke
secretaris-generaal van elk departement,
maar ook elke politicus zich moet
vergewissen: heb ik dit nou juist gezien?
Want je kunt wel politieke idealen
hebben en dat doen neerslaan in een wet,
in een regel of in beleid.
Maar op het moment dat je het contact
met de werkelijkheid, de werkvloer
van de samenleving, bent verloren en dus
niet weet hoe het neerkomt in de kleinere
wereld van een burger, een gezin of een
huishouden, dan ben je dus vervreemd
van datgene waar je
dienstbaar aan moet zijn.
Op de eerste plaats: maak contact.
Maak gewoon contact met mensen
die je iets hebt aangedaan.
Hoe moeten ze dat doen?
Moeten ze een loketje
openen? Het zoveelste?
Ga er naartoe. Bel op.
Ga naar mensen toe.
Bij het UWV gingen we, als we geen
contact konden krijgen met Wajongers,
dat zijn mensen die soms dubbel gehandicapt
zijn en beperkt zijn in hun mogelijkheden,
en we kregen geen contact, dan zou
dat betekenen dat ze niet opkwamen
op een gesprek en eventueel
gekort werden op hun uitkering.
Dan zei ik tegen mensen: ga ernaartoe.
Je weet waar ze wonen,
je hebt de NAW-gegevens.
Ga ernaartoe, ga bellen.
Maar jij zegt dit nu heel enthousiast.
Hoe denken die ouders daarover?
Want die ouders, hun
leven is naar de knoppen.
Die willen niks liever dan een gesprek
met iemand die naar hen luistert.
Met open vizier, zonder vooroordeel,
zonder de gedachte van: er zal wel ergens
iets fout zijn, dat ze toch ergens een
loopje hebben genomen met de regels.
Zij willen dat ze vertrouwd worden
in het verhaal dat ze vertellen.
Dit is een politieke wet die doorgevoerd
is in een uitvoeringsorganisatie
die geleid heeft tot een strengheid
die slachtoffers heeft gemaakt.
En bijna niemand heeft zich de vraag
gesteld van: waar zijn we eigenlijk mee
bezig?
Ik noemde dat bij het UWV altijd: je kunt
je misschien helemaal gehouden hebben
aan alle formats die er zijn in adviesgesprekken
met iemand die werk zoekt, ander
werk zoekt of een uitkering krijgt.
Maar aan het eind van het
gesprek heb je toch buikpijn?
Heb het met elkaar in zo'n
team eens over je buikpijn.
Heb eens buikpijngesprekken en probeer
dan ook met je leidinggevende ruimte
te krijgen om met elkaar na te denken:
hoe kan ik die buikpijn bij mezelf oplossen?
Dat ik die burger waar ik dienstbaar
aan moet zijn, waar ik die burger
mee kan helpen?
Hersteloperaties in Nederland
In de afgelopen decennia heeft de Nederlandse overheid verschillende hersteloperaties uitgevoerd naar aanleiding van situaties waarin burgers of groepen onrecht is aangedaan of rampen zijn overkomen.
In deze tentoonstelling worden vier hersteloperaties uitgelicht, namelijk die na de vuurwerkramp in Enschede, de Q-koorts, het toeslagenschandaal en de watersnood in Zuid-Limburg en Noord-Brabant. Maar er zijn door de jaren heen ook veel andere hersteloperaties opgezet, denk hierbij aan:
- Binnenlandse adoptie
- Box-3 belastingstelsel
- Chroom-6 bij Defensie
- Compensatieregeling trekkingsrecht pgb
- DutchBat III
- Gijzeling Bovensmilde
- Indirecte discriminatie uitwonendenbeurs DUO
- Mijnbouwschade in Groningen (aardgaswinning)
- Mijnbouwschade in Limburg (steenkolenmijnen)
- Noord/Zuidlijn in Amsterdam
- Onjuiste berekeningen WIA-uitkeringen UWV
- Slavernijverleden
- Uitkeringsregeling Backpay
Tijdlijn: Vuurwerkramp in Enschede
Op zaterdag 13 mei 2000 ontploft de opslag van SE Fireworks in Enschede. De schade is enorm. Er vallen 23 doden, 950 gewonden en 293 woningen worden onbewoonbaar verklaard. In totaal verliezen ongeveer 1.250 mensen hun onderkomen als gevolg van de ramp. Bijna vijftig bedrijfsgebouwen raken zwaar of onherstelbaar beschadigd en ook de ateliers van circa zestig kunstenaars worden vernield. Ook buiten het eigenlijke rampgebied is de schade aan woningen enorm en worden ruim 1.500 woningen beschadigd. De vuurwerkramp veroorzaakte veel leed en letsel, maar dus ook grote materiële schade. Daarnaast veroorzaakte de ramp onbehagen en twijfel over de vraag of wel goed aan het licht is gebracht in hoeverre de overheid mede aansprakelijk of tenminste moreel schuldig was aan de ramp.
Beeld: © ANP / Koen Verheijden
Na de vuurwerkramp keek de commissie Oosting onder meer naar de praktische hulp die was verleend en toen nog werd verleend aan slachtoffers. De commissie Oosting beveelt de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan om geleerde lessen, bijvoorbeeld over de financiële nazorg, centraal vast te leggen. Zo was de instelling van de Commissie financiële afwikkeling vuurwerkramp een verstandige zet. Maar voor een financieel nazorgtraject bestonden geen concrete plannen en de uitvoering van wat intussen wel geregeld was, haperde. De commissie Oosting vindt dat de overheid moet overwegen een vergoedingsregeling te treffen voor schade die niet onder bestaande voorzieningen valt, als uiting van solidariteit en niet vanwege aansprakelijkheid. Een goed beeld van het herstel dat geboden zou kunnen worden bestond echter nog niet volgens de commissie. Ook op het geven van basale praktische hulp en het toewijzen van vervangende woningen was men volgens de commissie te weinig voorbereid. Daarom is ook een aanbeveling in gemeentelijke rampenplannen bepalingen te wijden aan hulp in de vorm van goederen – die destijds royaal werd verleend door behulpzame landgenoten – en aan het daarmee samenhangende logistieke proces.
Documenten:
Eindrapport: Praktische hulpverlening
40 vragen over de vuurwerkramp, 40 antwoorden van de Commissie onderzoek vuurwerkramp
Commissie onderzoek vuurwerkramp: De vuurwerkramp, eindrapport
Beeld: © ANP
Premier Kok en koningin Beatrix op bezoek
Een deel van de schade veroorzaakt door de vuurwerkramp wordt niet gedekt door de verzekeraars. De overheid tuigt een reeks schaderegelingen op om (financieel) herstel te bieden aan getroffen particulieren en bedrijven. Zo wordt kort na de ramp bij wijze van zakgeld een klein budget gegeven aan slachtoffers. Later wordt bekeken wat de aard van de schade is en welke schade kan worden verhaald, en welke schade is verzekerd. Voor de vergoeding van de schade van de slachtoffers in Enschede zijn uiteindelijk ruim twintig regelingen ontworpen, onder meer ter vergoeding van kledingkosten en herinrichtingskosten. De Regeling functionele invaliditeit tracht uit solidariteit de slachtoffers van de vuurwerkramp tegemoet te komen voor blijvend lichamelijk of psychisch letsel. In 2007 wordt de Stichting uitvoeringsorganisatie personenschade vuurwerkramp opgeheven, als alle aanvragen zijn behandeld. Uit onderzoek naar schadefondsen die na rampen worden ingesteld, komt als aanbeveling naar voren het instellen van een structureel schadefonds. Want het alternatief is het niet oprichten van fondsen of het ad-hoc oprichten daarvan: uit de praktijk is gebleken dat de overheid niet leert hoe aan juridische minimumeisen te voldoen en behoorlijke oplossingen te vinden in procedures en vereiste bewijsvoering.
Documenten:
In 2006 concludeert de rechter dat S.E. Fireworks en de drie vennoten volledig aansprakelijk zijn voor de schade die de slachtoffers van de vuurwerkramp hebben geleden. Dit rechtbankvonnis wordt in cassatie (grotendeels) bekrachtigd in 2010.
Documenten:
Civiele zaak bij Rechtbank ’s-Gravenhage over de aansprakelijkheid voor de vuurwerkramp
Cassatie bij Hoge Raad Onrechtmatige overheidsdaad door nalaten effectieve maatregelen te treffen
Ruim 23 jaar na de ramp van 2000 verscheen, op verzoek van de Tweede Kamer, een nieuw onderzoek. Het volgt na de motie Leijten (21 juni 2021), waarin werd gevraagd om een onafhankelijk onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede. De directe oorzaak van de ramp is niet onderzocht, maar het onderzoek biedt nieuwe inzichten in de rol van de rijksoverheid bij de vuurwerkrampen in Culemborg en Enschede. Het richt zich niet op schadeherstel voor slachtoffers, maar op veiligheid en de verantwoordelijkheid van de overheid daarvoor. De onderzoekers concluderen dat de regels betreffende vuurwerkopslag nog steeds niet voldoen en dat belangrijke lessen niet zijn geleerd.
Document:
Tijdlijn: Q-koorts epidemie in Nederland
In 2006 en 2007 blijkt een aantal geitenbedrijven besmet met Q-koorts. In mei 2007 melden artsen los van elkaar bij de GGD Hart voor Brabant dat ze opvallende dingen zien bij longontsteking patiënten, waarop onderzoek volgt. In de jaren daarna groeit Q-koorts, dat voor mensen gevaarlijk blijkt, uit tot een epidemie van ongekende orde. Vele burgers raken besmet met Q-koorts. Een aantal komt te overlijden, duizenden mensen worden ziek. Onder de bevolking heerst angst en onzekerheid. Vanaf 2006 tot aan de ruimingen van besmette bedrijven in december 2009 nemen de epidemie en het aantal besmettingen bij mensen toe. De overheid neemt pas vanaf juni 2008 maatregelen om de epidemie een halt toe te roepen en uiteindelijk in december 2009 worden als uiterste redmiddel besmette bedrijven geruimd. Daarna nam het aantal meldingen steeds verder af.
Beeld: © ANP / Koen Verheijden
Spanningen tussen regionale zorgen en landelijke beleidsmakers kwamen in de landelijke media duidelijk naar voren. Of de volksgezondheid goed is afgewogen tegen de belangen van geitenhouders vormde daarbij een twistpunt. Maar ook welke maatregelen precies nodig waren: in de regio's die het betreft vinden veel mensen en ook zorgprofessionals en biologisch experts de aanpak van de overheid tekortschieten. De rijksoverheid had de besmettingshaarden gericht moeten opsporen en aanpakken klinkt het en kwetsbare groepen, zoals mensen met hartproblemen, beter moeten beschermen door ze te vertellen hoe ze kans op besmetting konden verkleinen. Op een informatiebijeenkomst in Herpen is de enige geitenboer van Herpen aanwezig bericht NRC. Zijn melkgeiten zijn hoogstwaarschijnlijk een besmettingsbron geweest. Opgelucht haalt hij adem als hij iemand in de zaal hoort zeggen: “Eigenlijk kan de agrariër er ook weinig aan doen." (‘Gevaarlijke geiten; reconstructie Q-koorts', NRC, 5 december 2009).
In 2009 verschijnt een rapport van het RIVM dat de uitbraak van de Q-koorts tot dan toe evalueert.
Document:
Na het afkondigen van de ruimingsmaatregelen wordt in januari 2010 de Evaluatiecommissie Q-koorts ingesteld met als voorzitter prof. dr. ir. G. van Dijk. De commissie krijgt de opdracht om de wijze waarop de betrokken ministeries de Q-koorts hebben aangepakt en bestreden, te evalueren en eventueel lessen voor de toekomst daaruit te trekken. Een belangrijke conclusie van de Commissie Van Dijk is dat de overheid gedurende de Q-koortsepidemie te traag en te terughoudend is opgetreden. Achteraf blijkt hoe een gevoel van urgentie lange tijd ontbrak. Het kabinet neemt de conclusies van het onderzoek grotendeels over, en stelt zelf onderzoek in om na te gaan of het monitoren van de Q-koorts juist is aangepakt en eerder tot maatregelen had moeten leiden.
Documenten:
Van verwerping tot verheffing : Q-koortsbeleid in Nederland 2005-2010
Reactie op evaluatie commissie-Van Dijk over de aanpak van Q-koorts
In 2012 maakte de Nationale Ombudsman de overheid iets duidelijk over het belang van ‘rechtzetten’ van iets dat eerder fout is gegaan en over herstel van verstoord geraakte relaties tussen overheid en burgers. Volgens hem waren een goed geformuleerd excuus aan Q-koortspatiënten en nabestaanden, evenals een financiële tegemoetkoming nodig. Anno 2012, zoveel jaren na de uitbraak, waren volgens hem ook nog inhoudelijke maatregelen nodig om de gevolgen van de Q-koorts op te vangen. Hij oordeelde verder dat de overheid tijdens de Q-koortsepidemie niet behoorlijk had gehandeld. Ze had onvoldoende open gestaan, betrok burgers onvoldoende en door te blijven aansturen op onomstotelijk bewijs ten aanzien van de overdraagbaarheid van de bacterie, trad ze niet voortvarend en oplossingsgericht op.
Document:
Beeld: © ANP / Bert Beelen Fotografie
In het najaar van 2015 hebben 297 patiënten de Staat gedagvaard. De rechtbank Den Haag oordeelde op 25 januari 2017 dat de Staat voldoende heeft gedaan om Q-koortsslachtoffers te beschermen tegen besmetting. Daarop is hoger beroep ingesteld.
Document:
De Nationale ombudsman benadrukte in 2017, naar aanleiding van zijn onderzoek naar het overheidshandelen sinds de Q-koortsuitbraak, dat het burgerperspectief betrokken moet zijn bij alles wat de overheid doet. Hij zag dat de situatie van Q-koortspatiënten intussen nauwelijks was verbeterd en dat het uitblijven van excuses erkenning belemmerde. Volgens de Ombudsman hadden zij te maken met complexe regelgeving en meerdere instanties. Wel had de overheid volgens hem verbeteringen doorgevoerd, met de oprichting van Q-support, verbeterd toezicht en snellere signalering. Maar opnieuw (en ook hierna) riep de Nationale Ombudsman op tot een concreet gebaar van erkenning en excuses. Ook pleitte hij onder meer voor ketensamenwerking rond Q-koortspatiënten en voor een integrale benadering van hun problemen.
Document:
In 2018 trof de overheid alsnog een tegemoetkomingsregeling voor patiënten met Q-koorts en nabestaanden. Het RIVM heeft het effect van deze tegemoetkoming onderzocht. Het ging hierbij om een eenmalige tegemoetkoming aan Q-koortspatiënten en nabestaanden, als erkenning maar niet als schadevergoeding. Het onderzoek toont aan dat door de onverplichte financiële tegemoetkoming slechts de helft zich hierdoor erkend voelde en 33% kon de uitbraak hierdoor achter zich laten. Wel was 80% blij met de tegemoetkoming. Geconcludeerd wordt dat een dergelijke tegemoetkoming waardevol kan zijn, mits aan voorwaarden wordt voldaan, zoals: snelle erkenning, een behoeftepeiling onder getroffenen en een toegankelijke procedure.
Documenten:
Evaluatie onverplichte financiële tegemoetkoming Q-koorts – de betekenis van een gebaar
In 2024 brengt de Nationale Ombudsman nog een rapport uit over de situatie van de Q-koorts patiënten. In een reactie op het rapport stelt het kabinet steeds te hebben gehandeld op basis van de best beschikbare kennis, licht toe welke maatregelen zijn genomen en biedt geen excuses aan.
Documenten:
Minister De Bruin van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is in Den Bosch in gesprek gegaan met Q-koorts patiënten. Zij noemden het gesprek een "begin van erkenning".
Document:
Q-koortspatiënten krijgen eindelijk gevoel van erkenning na gesprek met gezondheidsminister
Begin 2026 schrijft de Nationale ombudsman de minister van VWS dat bij verbaasd is dat de subsidie voor ondersteuning aan Q-koortspatiënten wordt afgebouwd. Het doel van deze tijdelijke subsidiëring is nog niet bereikt, namelijk verbetering van de kwaliteit van leven door integrale zorg en het vergroten van de kennis over de ziekte.
Document:
Doel VWS voor ondersteuning Q-koortspatiënten nog niet bereikt
Tijdlijn: Het toeslagenschandaal
In 2006 kreeg de Belastingdienst de taak om toeslagen uit te keren. Tussen 2012 en 2019 zette de Belastingdienst/Toeslagen (nu de Dienst Toeslagen) de kinderopvangtoeslag van een groot aantal ouders onterecht stop en vorderde deze terug. Bezwaar- en beroepsprocedures kenden lange doorlooptijden, waardoor gezinnen langdurig in onzekerheid verkeerden. Veel ouders werden financieel benadeeld en als fraudeur bestempeld. Dit is wat het toeslagenschandaal is gaan heten. In 2020 werd de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) opgericht, een apart onderdeel van de Dienst Toeslagen dat speciaal is belast met het uitvoeren van de hersteloperatie. De Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag bestaat uit verschillende regelingen. De Catshuisregeling gaat over een bedrag van €30.000 voor alle gedupeerde ouders. De Kindregeling biedt mogelijkheden voor ondersteuning en een financiële tegemoetkoming voor kinderen van gedupeerde ouders. De Hardheidsregeling is er voor ouders die in de problemen kwamen door een te strikte toepassing van regels. De Compensatieregeling is opgesteld voor ouders die vooringenomen zijn behandeld. De HZK-regeling is er voor die ouders die ook benadeeld zijn bij huurtoeslag, zorgtoeslag en het kindgebonden budget. Ook is er de Ex-toeslagpartnerregeling, voor compensatie van ex-toeslagpartners.
Er worden door de Adviescommissie Uitvoering Toeslagen harde conclusies getrokken over institutionele vooringenomenheid van de Belastingdienst. Staatssecretaris van Financiën Snel stuurt een Kamerbrief met daarin een uiteenzetting van het compensatiebeleid, maatregelen om te voorkomen dat andere ouders getroffen worden en een reconstructie van het handelen van het Combiteam Aanpak Facilitators, de fraude-eenheid van de Belastingdienst.
De staatssecretaris stelt in de brief dat er meer maatwerk moet komen in dienstverlening en dat wet- en regelgeving responsief moeten zijn. Ook zijn er betere juridische waarborgen nodig en moet de aansturing van de Belastingdienst worden verbeterd. Overigens deed het ministerie van Financiën in 2020 aangifte tegen ambtenaren van de Belastingdienst inzake mogelijke misdrijven in het toeslagenschandaal. Het Openbaar Ministerie liet op 7 januari 2021 weten niet te komen tot een strafrechtelijke verdenking en geen strafrechtelijk onderzoek in te zullen stellen.
Documenten:
Kamerbrief over oplossing voor de CAF 11-ouders en maatregelen om herhaling te voorkomen
In het voorjaar van 2019 werd de Commissie Donner ingesteld om te adviseren over een compensatieregeling voor gedupeerden. In het voorjaar van 2020 adviseerde de commissie om de getroffen ouders te compenseren voor de geleden schade. Het advies was om ouders te compenseren die €10.000 of meer moesten terugbetalen, maar het toenmalige kabinet koos ervoor deze grens te verlagen naar € 1.500 ‘om zo alle kwetsbare groepen te helpen’.
Het kabinet stelde in 2020 de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen in en vroeg gemeenten om mogelijke gedupeerden te ondersteunen.
Documenten:
Kamerstuk: Omzien in verwondering 2: Eindadvies Adviescommissie Uitvoering Toeslagen
In december 2020 publiceerde de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) haar eindrapport, ‘Ongekend onrecht’. Door een samenloop van harde regelgeving, vooringenomen handelen en onvoldoende luisteren naar noodsignalen, zijn tienduizenden ouders en kinderen die gebruikmaakten van kinderopvangtoeslag ernstig benadeeld. Ouders stonden machteloos tegenover machtige instituten en kwamen door onterechte terugvorderingen in grote problemen. Een beroep op de rechter bleek ook in de meeste gevallen vruchteloos. Een belangrijke conclusie van de Commissie Van Dam is dat de verschillende overheidsmachten grondbeginselen van de rechtsstaat hadden geschonden. Tevens wordt geconcludeerd dat de informatievoorziening van de Rijksoverheid niet op orde was. In zijn reactie op het rapport van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag kondigt het kabinet een pakket maatregelen aan, bedoeld om de gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslag en hun kinderen sneller te helpen en om te voorkomen dat een situatie zoals zich bij de gedupeerden heeft voorgedaan, nog eens zou kunnen ontstaan. Zo kondigde het kabinet de Catshuisregeling aan. Deze regeling hield in dat mensen €30.000 zouden kunnen krijgen, na een lichte toets of zij gedupeerd waren.
Het kabinet bood voor het ongekende onrecht dat was veroorzaakt excuses aan. Ook heeft de minister-president in verband met deze zaak het ontslag van het kabinet (Rutte III) aangeboden aan de Koning.
Documenten:
Verslag Parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag: Ongekend onrecht
Beeld: © ANP
De Belastingdienst en Toeslagen schelden in januari 2021 de schulden kwijt van gedupeerde ouders. Dat doen ze omdat de regering vindt dat gedupeerde ouders nu écht een nieuwe start moeten kunnen maken.
In februari volgt een adempauze voor ouders met andere schulden. Dat is geregeld via de Tweede Kamer. In die tijd kunnen de schulden van de ouders zoveel mogelijk worden opgelost. In april 2021 spreekt de Belastingdienst af schulden af te betalen van gedupeerde ouders die in de schuldsanering zitten. Dit staat in een brief die staatssecretaris Van Huffelen aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. In juni 2021wordt ook een pauzeknop afgesproken voorde schulden van toeslagpartners van ouders die gedupeerd.
Document:
Kamerbrief over kwijtschelding private schulden Toeslagengedupeerden in WSNP/MSNP-trajecten
In 2021 wordt namens het kabinet een persoonlijke brief gestuurd naar ouders met excuses en een officiële verklaring dat zij geen fraudeurs zijn.
Document:
In oktober spreekt de Koning op Paleis Noordeinde met vijf gedupeerde ouders over hun ervaringen. De ouders hadden hierom gevraagd in een brief, waarin ze benadrukten dat hun problemen nog lang niet waren opgelost.
In juni 2022 vonden eveneens gespreken plaats tussen de Koning en gedupeerden.
Documenten:
In 2021 werd door gedupeerde ouders, jongeren en kinderen een rapport opgesteld, waarin inzichten en aanbevelingen staan voor zowel een landelijke als een lokale aanpak van de schade die het toeslagenschandaal heeft teweeggebracht. Kernpunten van het rapport zijn de noodzaak van een integrale crisisaanpak, het serieus nemen van de gedupeerden zodat er weer controle gekregen kan worden, verbinding samen organiseren, aandacht voor minderjarige kinderen en jongeren vanaf 18 jaar en emotioneel herstel en heling.
Document:
In het coalitieakkoord van het kabinet Rutte-IV wordt aangegeven dat ruimhartige compensatie en emotionele heling cruciaal zijn om de getroffenen van het toeslagenschandaal recht te doen. Aangegeven wordt dat rust en duidelijkheid nodig zijn. Zorgvuldigheid, recht doen aan verschillen en echte hulp bieden zijn daarom de uitgangspunten van het kabinet als het gaat om de hersteloperatie. Aangegeven wordt dat de hersteloperatie zeker tot in 2023 zal lopen en mogelijk langer.
Document:
Coalitieakkoord 2021 – 2025: Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst
Gedupeerden die private schulden hebben gekregen door de problemen met de kinderopvangtoeslag kunnen betalingsachterstanden indienen via het loket private schulden. In september 2022 wordt ook het loket betaalde schulden geopend door Sociale Banken Nederland (SBN). Dit loket is ervoor diegenen die de 30.000 hebben gebruikt voor onder meer betalingsachterstanden. Want de 30.000 euro was echt voor de ouders zelf, als eerste stap in compensatie. Voor veel gedupeerde ouders en toeslagpartners is 2 januari 2024 de laatste dag waarop zij schulden konden indienen bij het Loket Private Schulden en het Loket Al Betaalde Schulden.
Documenten:
In mei 2022 stelde het kabinet vast dat bij de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen ook sprake was van institutioneel racisme. Ouders met een laag inkomen, alleenstaanden en mensen met een andere nationaliteit werden vaker als fraudeur gezien.
Document:
Aandacht voor institutioneel racisme binnen toezicht Belastingdienst en Toeslagen
In november 2022 werd de Wet hersteloperatie toegeslagen gepubliceerd in het Staatsblad. De wetgever beoogt met de wet een zo breed en samenhangend mogelijk herstel te bieden aan gedupeerden, dat naast excuses en erkenning, ook financieel herstel, een schuldenaanpak en brede ondersteuning behelst. Omdat de wet- en regelgeving rond de hersteloperatie versnipperd is geraakt, vindt het kabinet het wenselijk om de wet- en regelgeving inzake de hersteloperatie in één wet onder te brengen. Naast de bestaande regelingen zoals de Catshuisregeling, zijn de Kindregeling en HZK-regeling erin opgenomen. In respectievelijk juli 2023 werd ook het aanvullende wetsvoorstel voor ex-toeslagpartners en nabestaanden van kracht, omdat in de Wet hersteloperatie toeslagen nog niets was geregeld voor ex-toeslagpartners en nabestaanden.
Documenten:
In dit rapport van het Ethiek Instituut, wordt vanuit een ethisch kompas naar het herstelproces voor het toeslagenschandaal gekeken. Het herstelproces heeft naast de politieke, bestuurlijke en juridische dimensies, ook een morele dimensie. Deze bredere kijk gaat verder dan een focus op de afhandeling van de materiële schade voor de ouders. Er worden op basis daarvan aanbevelingen gedaan. Zo wordt opgeroepen om het empathisch vermogen en het gebruik van ervaringskennis binnen overheidsorganisaties te bevorderen, een lerende organisatiecultuur te stimuleren en te komen tot een symbolische vorm van maatschappelijke heling, om op symbolische wijze in het reine te komen met het aangedane onrecht.
Document:
De in 2020 ingestelde Bestuurlijke Adviesraad Kinderopvangtoeslag (BAK) heeft tot taak om de staatssecretaris van onafhankelijk advies te voorzien over de hersteloperatie. De zittingstermijn hield in 2023 op; er waren toen 17 adviezen gegeven. In haar overkoepelende eindadvies worden door de BAK veel observaties en lessen gedeeld voor de hersteloperatie. De BAK constateert dat de lange duur van het herstelproces alle overige observaties rond de hersteloperatie overschaduwt. Verder ziet de BAK dat het in de hersteloperatie moeizaam is geweest om op te trekken als één overheid, waarbij gemeenten en rijk naar elkaar wijzen bij zaken die niet goed gaan. Er worden zorgen geuit over de juridisering van de contacten tussen de overheid en gedupeerden, wat het herstel eerder in de weg lijkt te zitten dan dat dit helpt. De BAK waarschuwt voor de verhouding tussen rechtmatigheid en rechtvaardigheid en ziet dat de focus in de hersteloperatie opnieuw verschoven is van wat gedupeerden nodig hebben, naar regels, procedures en precedenten. De BAK adviseert het volgende:
- Stel emotioneel herstel nog meer centraal
- Voorkom verdere juridisering: ga uit van ruimhartigheid en rechtvaardigheid
- Geef duidelijkheid over de status van het proces op individueel niveau
- Stuur als Rijk en gemeenten gezamenlijk op de uitvoering van de hersteloperatie
- Hanteer als uitgangspunt dat de gedupeerde bepaalt wanneer het herstel klaar is
De BAK eindigt met een oproep om de lessen uit het toeslagenschandaal en de daaropvolgende hersteloperatie breder te gaan toepassen binnen de overheid.
In het in 2020 opgestelde waardenkader, waar ook naar gerefereerd wordt in het rapport, zijn uitvoeringsprincipes opgesteld voor de hersteloperatie: continuïteit, voorspelbaarheid, tijdigheid, ruimhartigheid, gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de oplossing, rechtvaardigheid en kwaliteit/professionaliteit.
In juni 2023 reageerde staatssecretaris De Vries van Toeslagen en Douane op het rapport. Het kabinet erkent dat het nog onvoldoende is gelukt om herstel van vertrouwen en gevoel van rechtgedaan worden te realiseren en dat de operatie lang duurt.
Documenten:
Rapport: Herstel van vertrouwen: een aanhoudende zorg
Kabinetsreactie: Brief aan BAK met reactie op eindadvies
De IBTD heeft de hersteloperatie kinderopvangtoeslag onderzocht en hier over gerapporteerd via een signaalrapport. De hersteloperatie pakt nadelig uit voor ernstig gedupeerde ouders die wachten op volledig schadeherstel, constateert de Inspectie. De schade van de ouders loopt daardoor steeds verder op en versnelling en afronding van hun dossiers is op korte termijn niet te verwachten. Ouders komen in volgorde van aanmelding in aanmerking voor een eerste toets, beoordeling en behandeling door de Commissie Werkelijke Schade (CWS). De IBTD beveelt aan om voor de groep ernstig gedupeerden een maatwerkroute in te richten, zodat zij voorrang krijgen. Ook kaart de IBTD de systeemlogica aan die nog altijd overheerst. Denk hierbij aan juridische redeneerlijnen, het geen ruimte bieden voor onorthodoxe oplossingen en een hoge bewijslast voor de gedupeerden.
Document:
Rapport: Levens in de wachtstand
Het bredere rapport: In gesprek over herstel: wat burgers echt nodig hebben
Naast ouders die zijn gedupeerd door de problemen met de kinderopvangtoeslag, zijn er ook ouders die in diezelfde periode een kind verloren hebben. Deze kinderen zouden recht hebben gehad op de kindregeling als zij nog hadden geleefd. Voor de nabestaanden van deze kinderen is er nu de nabestaandenregeling.
Document:
In het regeerprogramma van het kabinet-Schoof wordt ingezet op het helpen van alle gedupeerde ouders en jongeren om hun leven weer op de rit te krijgen. Het kabinet beseft dat naast financieel herstel en ondersteuning ook het emotioneel herstel van groot belang is. Daarom zal de dialoog met en de behoeften van gedupeerden centraal staan. Het kabinet zet in op het ondersteunen van initiatieven van ouders en jongeren. De ambitie wordt uitgesproken om in de loop van 2025 van de laatste ouders de integrale beoordeling te hebben afgerond. Verwacht wordt dat in 2027 alle ouders die daar recht op hebben, de compensatie van aanvullende schade hebben ontvangen.
In het kabinet-Schoof neemt ook een specifieke staatssecretaris voor het herstel deel. Na het vertrek van staatssecretaris Nora Achahbar van Toeslagen, werd Sandra Palmen staatsecretaris van Herstel en Toeslagen. Deze functie bleef zij ook tijdens de demissionaire status van het kabinet bekleden.
Document:
Ouders die een bezwaar hebben ingediend moeten vaak lang wachten op de behandeling van hun bezwaar. Dat wordt niet wenselijk geacht. De UHT wil het proces voor ouders versnellen. Daarom worden een deel van de ouders die in bezwaar zijn gegaan een éénmalig schikkingsvoorstel geboden.
Document:
Vrijwillig schikkingsvoorstel voor gedupeerde ouders bij bezwaren integrale beoordeling
In januari 2025 start de UHT met de uitvoering van de nabestaandenregeling voor overleden aanvragers. De regeling biedt hulp en ondersteuning die nodig is voor gezinnen waarvan de aanvrager van kinderopvangtoeslag is overleden.
Document:
Start uitvoering nabestaandenregeling voor overleden aanvragers
Beeld: © ANP
De Spoedadviescommissie voortgang hersteloperatie kinderopvangtoeslag, onder voorzitterschap van Chris van Dam, stelt in het rapport Minder beloven, meer doen geschrokken te zijn van hoe de herstelorganisatie is georganiseerd en de voortgang. Niet alleen heeft de overheid meer beloofd dan dat zij waar kan maken, de hersteloperatie is ook een ‘onoverzichtelijke en onuitvoerbare kluwen’, met te veel loketten en routes.
Daarnaast beoordeelt de commissie dat de juridische kwaliteit van het gehele proces onvoldoende is, stelt zij dat gezinnen die de regie kwijt zijn niet worden geholpen en ziet zij een gebrek aan ruimhartigheid. De commissie komt daarom met een aantal aanbevelingen. Daarbij wordt gekozen om het systeem weliswaar ‘stevig op de schop te nemen’, maar het niet over de kop te gooien, omdat dit tot grote rechtsonzekerheid en vertraging leidt. De commissie pleit in het advies onder andere voor het organiseren van een nieuwe voorziening voor gezinnen die de regie kwijt zijn, het hele systeem vertrouwenwekkender te maken door verschillen tussen gemeenten te harmoniseren en het instellen van een bestuurlijk kopstuk dat vertrouwen geniet van alle partijen en moet zorgen voor meer overzicht, verbinding en samenwerking.
De aanbevelingen van de commissie zijn als volgt. Allereerst vergt het compensatieproces voor aanvullende schade een herontwerp, waarbij het aantal hulproutes wordt beperkt naar twee: één route voor emotioneel herstel en hulp bij het aannemelijk maken van de schade, en één route voor het zelf aannemelijk maken en indienen van de schade. Ten tweede moeten gezinnen die de regie kwijt zijn uit het normale proces worden gehaald, waarbij één hulpverlener tijdelijk de regie overneemt. De verstopping rond dossiers en bezwaarprocedures moet worden aangepakt, de brede ondersteuning moet geharmoniseerd worden om verschillen tussen gemeenten tegen te gaan. Om rust en eerlijkheid te bieden zal volgens de commissie de ‘heilige belofte’ dat iedereen in 2027 geholpen is los moeten worden gelaten. Een bestuurlijk kopstuk, in te stellen door de staatssecretaris in afstemming met gemeenten en de Oudercommissie, zal voor overzicht en gezamenlijkheid moeten zorgen.
Document:
Kamerstuk: Minder beloven meer doen
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, oud-regeringscommissaris Michiel Scheltema en coördinerend voorzitter van de Bezwaarschriftenadviescommissie (BAC) Erik Visser, sturen een notitie met verbetervoorstellen voor de hersteloperatie aan staatssecretaris Palmen en de vaste Tweede Kamercommissie voor Financiën. In de notitie wordt gepleit voor onder andere betere communicatie, tijdige beschikbaarheid van documenten en een duidelijker schadevergoedingstraject. Benadrukt wordt dat het voor een goed herstelproces essentieel is dat ouders hun verhaal kunnen doen en ervaren dat er echt geluisterd wordt.
Document:
Ombudsman: hersteloperatie toeslagen moet beter aansluiten bij ouders
Onder voorzitterschap van voormalig senator Tof Thissen, brengen de leden van de Oudercommissie het perspectief van gedupeerde ouders in, ten behoeve van de hersteloperatie. De Oudercommissie brengt verschillende adviezen uit. In een kritisch bericht stelt de Oudercommissie dat de titel van het rapport van de Spoedcommissie verkeerd begrepen lijkt te zijn: “in plaats van ‘Minder beloven, meer doen’ lijkt de praktijk te zijn ‘Minder doen en blijven beloven dat het in 2027 opgelost is’”, aldus Thissen. Opgeroepen wordt om de ‘bureaucratische obstructie’ te stoppen en de Stichting (Gelijk)waardig Herstel de ruimte te geven om daadwerkelijk herstellen. Ook moet werk gemaakt worden van het herstellen van vertrouwen, door uit te gaan van het verhaal van de ouders en hen niet te wantrouwen. Ook is politieke en bestuurlijk verantwoordelijkheid nodig: geen toekomstbeloftes, maar daadwerkelijke actie om de gedupeerden te helpen.
Document:
Oproep Oudercommissie: Stop de blokkade, herstel het vertrouwen!
Op 27 maart 2025 rapporteerde de Commissie Toeslagen en Uithuisplaatsingen, onder voorzitterschap van regeringscommissaris en oud-Kamerlid Mariëtte Hamer, over haar bevindingen. De rapportage onderzoekt de impact van het toeslagenschandaal op het leven van uit huis geplaatste kinderen. Het rapport bevat indringende conclusies: de onterechte terugvorderingen hebben een grote rol gespeeld bij problemen van gezinnen en de uithuisplaatsingen van kinderen. Er wordt opgeroepen tot een toekomstgerichte aanpak, die begint bij een zelfstandige erkenning voor de kinderen. Daarnaast moeten financiële ondersteuning, rechtsbijstand, snelle en praktische hulp en ondersteuning worden geboden. Op 30 juni 2025 volgde de kabinetsreactie op het rapport. Het kabinet erkent hierin dat de jongeren extra leed hebben ondervonden door toedoen van de overheid en wil gehoor geven aan de oproep van de commissie Hamer tot zelfstandige erkenning voor deze groep. Het kabinet wil de precieze vorm en invulling van de expliciete erkenning vormgeven met betrokken organisaties en met de jongeren zelf.
Documenten:
Rapport: Erfenis van onrecht
Kabinetsreactie op het rapport Erfenis van onrecht en reflectierapporten
In november 2025 wordt een centraal aanmeld- en informatieportaal gelanceerd. Ook wordt er één uniform schadekader gehanteerd. Hiermee wordt ingezet op het helpen van ouders die aanvullende schade hebben ondervonden. Staatssecretaris Palmen schrijft dat, hoewel er nog veel werk is te verzetten, het schadestelsel met deze acties in essentie compleet is. Daarmee zet het kabinet in op het afronden van het financieel herstel in 2027. Schade kan aangemeld worden op twee manieren. Via de Stichting (Gelijk)waardig Herstel, een herstelroute die onafhankelijk van de overheid is ontwikkeld en wordt uitgevoerd, of via de in december 2025 geopende route van Mijn Herstel. Ouders kunnen hun situatie en schadeposten via Mijn Herstel zelf toelichten.
Document:
Compensatie van aanvullende schade in de hersteloperatie toeslagen
In het regeerakkoord van het in februari aangetreden kabinet-Jetten wordt er, om de hersteloperatie rond het toeslagenschandaal zo spoedig mogelijk af te ronden, maximaal ingezet op het afhandelen van financiële schade. Gemeenten worden ondersteund bij de uitvoering van hun taken richting de ouders in het kader van brede ondersteuning. Ook is het kabinet voornemens om een ‘plek’ voor emotioneel herstel in te richten en om de kindregeling beter te richten zodat kinderen een goede doorstart krijgen. Sandra Palmen is ook in dit kabinet verantwoordelijk voor de hersteloperatie, als (partijloos) staatssecretaris Herstel Toeslagen.
Document:
De CWS neemt geen nieuwe aanvragen meer in behandeling, ook niet van ouders die al in de wachtrij staan. Door 1 van de 2 routes te kiezen via het aanmeldportaal, kunnen ouders sneller geholpen worden.
De Belastingdienst heeft tijdens werkzaamheden een digitale ‘kluis’ met data gevonden. Ouders krijgen de verzekering dat dit geen gevolgen heeft voor eerder genomen herstelbesluiten. Dat laten de staatssecretarissen van Financiën en van Hersteltoeslagen aan de Kamer weten.
Document:
De Raad van State geeft aan dat de besluitvorming van de Dienst Toeslagen op aanvragen van ouders om hun werkelijke schade te compenseren volledig is vastgelopen. De gemiddelde wachttijd op een beslissing over compensatie van de werkelijke schade is op dit moment al bijna twee jaar en drie maanden. De Raad van State geeft aan dat het, als er niets verandert, nog achttien jaar duurt voordat de Dienst Toeslagen alle bestaande en te verwachte aanvragen voor compensatie van werkelijke schade heeft behandeld. Hoewel de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State realiseert dat gedupeerde ouders onmacht en frustratie ervaren door het vastgelopen systeem en langdurige overschrijding van de beslistermijnen, geeft zij aan dat een dwangsom bij het niet (op tijd) beslissen geen vorm van schadevergoeding is: de dwangsom moet een financiële prikkel zijn voor de overheid om sneller te beslissen. Nu werkt een dwangsom contraproductief, omdat de tijd die de Dienst Toeslagen nu besteedt aan rechtszaken leidt tot nog verdere vertraging van het nemen van inhoudelijke besluiten.
Document:
Tijdlijn: Watersnood in Zuid-Limburg en Noord-Brabant
In juli 2021 worden Zuid-Limburg en Noord-Brabant getroffen door extreme regenval, met ernstige wateroverlast tot gevolg. De noodsituatie wordt uitgeroepen tot een ramp en de Wet tegemoetkoming schade (Wts) wordt gebruikt om regelingen te treffen voor het afhandelen van de schade. Gedupeerden kunnen hierop alleen aanspraak maken wanneer hun schade niet verzekerd is of wanneer hun verzekeraar niet uitkeert. Dat werd geheel of gedeeltelijk gerepareerd door een aanvullende regeling, maar in de praktijk kregen gedupeerden vaak geen zicht op een oplossing, omdat de verzekeringsmaatschappij, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de schade-expert en de aannemer constant naar elkaar verwezen.
Beeld: © ANP
Het kabinet heeft besloten de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) toe te passen en de uit te keren bedragen te dekken uit de algemene middelen. De Wts maakt het mogelijk gedupeerden een tegemoetkoming te verstrekken voor (onverzekerbare) materiële schade en gemaakte kosten. De mogelijke omvang van de schade is op dat moment nog niet bekend, het kabinet kondigt aan dat de RVO een quick scan uitvoert. In de brief waarin het besluit wordt aangekondigd, wordt ook benoemd dat het van vitaal belang is dat overheden er gezamenlijk voor zorgen dat Nederland beter bestendig wordt tegen extreme weersomstandigheden.
Document:
In maart 2022 is de Beleidsregel coulance wateroverlast in juli 2021 in werking getreden. Op basis van deze beleidsregel kan een tegemoetkoming verstrekt worden voor schade als gevolg van wateroverlast die redelijkerwijs verzekerbaar was. In de toelichting van deze beleidsregel wordt aangegeven dat, aangezien de Regeling die voorkomt uit de toepassing van de Wts alleen voorziet in een tegemoetkoming voor schade die niet redelijkerwijs verzekerbaar is, een grote groep gedupeerden niet in aanmerking zou komen voor een tegemoetkoming in hun schade, omdat deze groep geen verzekering had afgesloten. Het kabinet acht dit, vanwege het uitzonderlijke en onverwachte karakter van de wateroverlast en de impact hiervan op de gedupeerden, niet wenselijk en heeft daarom deze beleidsregel opgesteld om eenmalig te voorzien in een tegemoetkoming in de schade die redelijkerwijs verzekerbaar was maar waarvoor desondanks geen verzekering is afgesloten.
Ook is in maart 2022 de beleidsregel Tegemoetkoming Teeltplanschade in de uiterwaarden Maas (TTU) in werking getreden. Landbouwers in de uiterwaarden van de Maas kunnen op basis van deze beleidsregel een schademelding doen. De tegemoetkoming bedraagt 65% van het schadebedrag; er geldt dus een eigen risico van 35%.
De provincie Limburg stelt daarnaast ook een eigen schaderegeling in voor ondernemers. Bedrijven kunnen op basis van deze Tegemoetkoming omzetschade na waterschade Limburg en Noord-Brabant (TOWL) een tegemoetkoming krijgen.
Documenten:
Beleidsregel coulance wateroverlast in juli 2021
Beleidsregel tegemoetkoming teeltplanschade uiterwaarden Maas juli 2021
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft met betrokken partijen de Beleidstafel wateroverlast en hoogwater ingericht, met als doel om 'te leren van de opgetreden situatie in Limburg’ en om in het vervolg beter voorbereid te zijn op de gevolgen van een periode van extreme neerslag. In twee rapporten worden aanbevelingen gedaan. In de rapporten wordt duidelijk dat er behoefte is aan eenduidige en toegankelijke waterinformatie vanuit de overheid. Risicocommunicatie was tot nu toe versnipperd en lastig vindbaar. Daarnaast wordt geconcludeerd dat een kwetsbare, open en realistische manier van communiceren én het uitdragen van een consequente en eenduidige boodschap vanuit de overheid het vertrouwen onder inwoners vergroot. Bewonersbijeenkomsten in het kader van het herstel na de ramp, bieden daarnaast kansen voor buurtgerichte handelingsperspectieven, aldus het rapport. De beleidstafel adviseert ook om te verkennen hoe het building back better-principe – hetgeen betekent schadeherstel zodanig uitvoeren dat de herstelde situatie beter bestand zal zijn tegen hoogwater en wateroverlast – beter kan worden toegepast. Na een crisis is belangrijk om snel te herstellen, maar dat herstel moet bestand zijn tegen de gevolgen van klimaatverandering.
Documenten:
Rapport: Eerste advies Beleidstafel wateroverlast en hoogwater
In een brief aan de minister van Justitie en Veiligheid over de schadeafhandeling na de watersnoodramp in Zuid-Limburg, is de Nationale Ombudsman kritisch op het optreden van de overheid: “Mensen hebben na een dergelijke ramp behoefte aan snelheid, duidelijkheid, ontzorgen, nabijheid en oog voor de specifieke omstandigheden. Met de Regeling Wts 2021 wordt niet aan die behoeften tegemoetgekomen”, zo stelt de Ombudsman.
Hoewel er door de minister-president, de minister van Justitie en Veiligheid en de Tweede Kamer ruimhartige compensatie was beloofd, ervaren burgers daar weinig van. Zij zien de overheid als één geheel en wenden zich met vragen over de schadeafhandeling vaak tot hun gemeente, die hen echter niet kan helpen. Tegelijkertijd werd de regeling op rijksniveau ontwikkeld zonder goed af te stemmen met gemeenten en gedupeerden.
De Nationale ombudsman constateert dat na de watersnoodramp veel is beloofd door de rijksoverheid, maar dat er bij het schadeherstel te weinig concrete hulp en snelheid aan de dag zijn gelegd. Daardoor kwam volgens hem het vertrouwen in de overheid verder onder druk te staan.
In de brief noemt de Ombudsman enkele schrijnende gevallen waarmee gedupeerden te maken hebben. Zo was er een jong gezin dat sinds de watersnood in een vakantiewoning verbleef, zonder zicht op een oplossing, omdat de verzekeringsmaatschappij, de RVO, de schade-expert en de aannemer constant naar elkaar verwezen.
Documenten:
Nationale Ombudsman: Overheid komt beloften schadeafhandeling watersnood Limburg niet na
Beeld: © ANP
Op 31 oktober 2022 bracht minister-president Rutte met minister Adriaanse van Economische Zaken een bezoek aan Zuid-Limburg. De Gelderlander doet verslag. Minister-president Rutte zei dat de overheid niet alle schade kan overnemen. “Het is een optelsom (...) Ook de verzekeraars zitten daarbij.”
Document:
In opdracht van het WODC is de schadeafhandeling na de watersnood geëvalueerd. Hieruit bleek een mismatch tussen overheidsambities, juridische mogelijkheden en maatschappelijke verwachtingen. Ruimhartigheid was steeds het uitgangspunt, maar de Wts kent juridische grenzen, zo luidt de conclusie. Als vangnetregeling biedt de Wts alleen hulp voor schade die niet redelijkerwijs verzekerbaar, verhaalbaar of vermijdbaar was. Vooral in het zwaarst getroffen gebied bood de Wts daarom niet altijd uitkomst. Veel gedupeerden waren niet verzekerd tegen extreme regenval, maar hadden wel een verzekering kúnnen afsluiten tegen overstromingen en kwamen daarom niet in aanmerking.
Geconcludeerd wordt ook dat communicatie en informatievoorziening de grootste verbeterpunten zijn. Daarnaast worden het betrekken van de getroffen gemeenten bij de schadeafhandeling en vereenvoudiging daarvan voor de gedupeerden, als leerpunten gezien.
Document:
De Limburger sprak in 2023 met ruim honderd gedupeerden. Twee jaar na de overstromingen in Limburg voelen veel slachtoffers zich in de steek gelaten door de overheid. Ondanks beloofde ‘ruimhartige’ compensatie kampen velen nog met tienduizenden euro’s restschade. Regelingen bleken te complex of te streng, waardoor veel mensen hun spaargeld moesten aanspreken of schulden moesten maken.
Documenten:
In augustus 2023 wordt door verschillende media verslag gedaan van signalen die de Limburgse politie had gedeeld over ‘enkele tientallen’ horecaondernemers in Zuid-Limburg die werden benaderd door criminelen. Deze boden financiële steun aan bij het herstellen van de schade door de watersnood. Kwetsbare ondernemers die schuldbekentenissen moeten tekenen dreigen de criminaliteit in te worden gezogen. Daan Prevoo, burgemeester van Valkenburg, vindt dat de overheid dat zichzelf mag aanrekenen: “Als je ondernemers niet tijdig helpt, zet je de deur wagenwijd open voor andere geldstromen.”
Document:
Drugsmaffia biedt ‘hulp’ aan Limburgse horeca-ondernemers die sinds de watersnood problemen hebben
Naar aanleiding van de toepassing van de Wts op de overstromingen, is de toekomstbestendigheid van de Wts geëvalueerd. In het eindrapport wordt benadrukt dat het gebruik van de Wet tegemoetkoming schade (Wts) consistent en transparant moet zijn, waarbij de overheid terughoudend moet zijn in ad hoc compensatie buiten de Wts om. Communicatie over de toepassing van de Wts moet helder zijn en verwijzen naar de wettelijke voorwaarden. Er wordt gepleit voor meer maatwerk voor financieel kwetsbare gedupeerden, bijvoorbeeld via een hardheidsclausule, en voor het beperken van te hoge verwachtingen door voorlichting over waterrisico’s en verzekeringen. Daarnaast wordt aangeraden om schadeafhandeling via één centraal loket te organiseren en de inzet van de Wts te versnellen en te verduidelijken.
Document:
Eindrapport: 'Toekomstbestendigheid en werkingsgebied wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts)'
In het NPO-programma 5 dagen, komen twee gedupeerden van de watersnood aan het woord over het herstel na de ramp. Anno 2025 kampen veel gedupeerden nog steeds met de gevolgen. In Valkenburg moesten bewoners hun huis volledig herbouwen. De schadeafhandeling verliep moeizaam: verzekeraars eisten bonnetjes die door het water waren vernietigd, en buren constateerden onverklaarbare, grote verschillen tussen uitgekeerde vergoedingen. Een gedupeerde noemt het een 'trieste zaak' dat het herstel zo lang duurt en verwacht dat het nog jaren zal duren voordat alles is opgelost.
Document:
Gedupeerden overstromingen Limburg: ‘Het is nog steeds een lijdensweg’
In november 2025 volgde de beleidsreactie op de evaluatie van de Wts. Op basis van de evaluatie kiest het kabinet ervoor de Wts te behouden als structureel vangnet voor rampschade, maar wil aanpassingen doorvoeren om deze wet toekomstbestendig te maken.
De minister heeft een adviesbureau gevraagd een verkenning te doen naar de mogelijkheden van een 1-loketfunctie voor schadeafhandeling voor gedupeerden, n.a.v. de oproep van de Tweede Kamer om te verkennen op welke wijze een publiek-private samenwerking in de vorm van zo’n 1-loketfunctie kan worden bewerkstelligd, met als doel een soepele en efficiënte afhandeling van schades na een overstromingsramp. Of en hoe de 1-loketfunctie er komt, wordt nog nader onderzocht.
Document:
Kabinetsbrief Evaluatie Wet tegemoetkoming schade bij rampen
Tijdlijn: Overkoepelende tijdlijn en bibliografie
Deze overkoepelende tijdlijn brengt een selectie van rapporten, wetenschappelijke publicaties en beleidsacties samen die individuele hersteltrajecten overstijgen.
De commissie-Borghouts is op 3 april 2003 ingesteld door de minister en de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De aanleiding voor de instelling is de toezegging van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in een Kamerdebat in 2001 over het rapport van de commissie-Oosting. De Commissie-Borghouts merkt op dat er bij eerdere onverplichte tegemoetkomingen geen vaste uitgangspunten gehanteerd zijn geweest. De commissie beveelt aan om de vergoeding van rampschade zoveel mogelijk via het aansprakelijkheidsrecht te regelen. Dat laat schade zo veel mogelijk neerslaan bij de veroorzaker, volgens het motto ’de vervuiler betaalt’, aldus deze commissie. Ook moet schade zoveel mogelijk verzekerd zijn; tegemoetkomingen voor verzekerbare, maar niet verzekerde schade zou alleen in de in de rede liggen als de gebeurtenis zó onvoorspelbaar is en de schade van de getroffene zó groot dat het tegen goed fatsoen in zou gaan om niet tegemoet te komen. Voor financiële steun zou een solidariteitsfonds in het leven geroepen moeten worden, die opereert op basis van een wettelijke regeling.
Document:
In deze jaren verschijnen er verschillende (wetenschappelijke) publicaties over hoe de overheid tegemoet kan komen bij rampen en schade, ook als dat niet verplicht is
Het ministerie van Veiligheid en Justitie publiceert handreikingen voor de rijksoverheid die gaan over de vraag wanneer en hoe de overheid onverplicht een financiële tegemoetkoming kan verstrekken aan gedupeerden. Onverplicht tegemoetkomen zou zeer terughoudend toegepast moeten worden en vraagt om consistente en goed gemotiveerde keuzes. Uitgangspunt is dat eenieder zijn eigen schade draagt. Er zijn ook verschillende zogenaamde contra-indicaties, waarbij tegemoetkomen niet aan de orde is, bijvoorbeeld bij redelijkerwijs verzekerbare schade. Toch kan, bij afwezigheid van de contra-indicaties, worden overgegaan op tegemoetkoming, bijvoorbeeld als er sprake is van schrijnende situaties.
Document:
Na rampen verstrekt de overheid vaak tegemoetkomingen aan gedupeerden, zonder dat hier een wettelijke plicht voor is. Deze tegemoetkomingen zijn vaak ad hoc, zonder duidelijke juridische grondslag of afwegingskader. In een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Bestuursrecht wordt ervoor gepleit om een algemene wettelijke regeling in de Algemene wet bestuursrecht op te nemen, om tegemoetkomingen beter te reguleren en te verankeren.
Document:
Het Utrecht Centre for Accountability and Liability Law en het WODC onderzochten hoe een regeling voor personenschade door rampen het beste kan worden ingericht. Dit gebeurde in verband met plannen om de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) uit te breiden naar onverzekerbare personenschade.
De wetgever kan bepalen om niet precies vast te leggen welke slachtoffers recht hebben op een tegemoetkoming, omdat de groep gedupeerden erg uiteen kan lopen. Schadeposten kunnen wel worden vastgelegd. Met vaste bedragen per schadepost wordt een toekomstige regeling voorspelbaar en eenvoudiger uit te voeren.
Document:
In 2016 kwam het proefschrift van Janet van de Bunt uit, waarin de vraag centraal stond: welke rol kunnen door de overheid gefinancierde rampenfondsen in Nederland hebben bij de afwikkeling van rampschade in het aansprakelijkheidsrecht? Een structureel rampenfonds valt te prefereren. Zo’n rampenfonds zou, volgens de auteur, “de problemen van insolventie en de lange duur van de procedure kunnen vermijden en de functies van het aansprakelijkheidsrecht zo veel mogelijk behouden”.
Document:
In deze jaren verschijnen er verschillende stevige rapporten waaruit blijkt dat de overheid nog te weinig leert van herstel. In 2025 wordt het overheidsbrede programma Erkenning en Herstel opgericht.
Christaan Ruppert onderzocht 52 Nederlandse regelingen voor collectieve schade. Hij concludeert dat het ontbreken van een vast beleidskader voor schadeafhandeling heeft geleid tot een ad-hocaanpak, waardoor regelingen minder consistent en effectief zijn. Hij pleit voor meer uniforme regelingen, minder administratieve lasten voor slachtoffers, actieve betrokkenheid van slachtoffers bij de voorbereiding en uitvoerin, en een snelle afhandeling. Voor erkenning zijn een voortdurende dialoog met slachtoffers en blijvende aandacht voor hun verhalen, bijvoorbeeld via een monument, belangrijk.
Document:
Regelingen voor collectieve schade: Geef slachtoffers erkenning
Jacobine van den Brink, hoogleraar Bestuursrecht aan de UvA, pleit in haar oratie De compensatiemaatschappij voor een algemene wettelijke regeling voor compensaties. Zo’n regeling voorkomt willekeur en zorgt voor meer rechtszekerheid en uitvoerbaarheid. Van den Brink pleit voor het aanwijzen van één uitvoeringsinstituut en het vastleggen van standaardbedragen per schadeoorzaak, wat ervoor zorgt dat dat er capaciteit is om de regelingen uit te voeren en burgers niet jarenlang op compensatie hoeven te wachten.
Document:
Beeld: © ANP
De Nationale ombudsman ontvangt veel klachten van mensen die niet tevreden zijn over het geboden herstel vanuit de overheid na een ramp of als gevolg van het eigen handelen van de overheid. Sterker nog, de Ombudsman ziet dat burgers in sommige
hersteltrajecten nog meer beschadigd raken dan ze al waren, omdat het hersteltraject tekortschiet. De Ombudsman spreekt over de ramp na de ramp.
Daarom heeft de Ombudsman onderzocht hoe overheidsinstanties in verschillende hersteltrajecten omgaan met de behoeften van gedupeerden. Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat de overheid nauwelijks leert van ervaringen uit eerdere hersteltrajecten en het wiel steeds opnieuw moet uitvinden. De Ombudsman beveelt aan om de behoeften van gedupeerden centraal te stellen bij het kiezen van een structuur en een werkwijze in hersteltrajecten en om uit te zoeken wat gedupeerden nodig hebben. Daarbij is het van belang om alleen beloftes te doen als die ook waargemaakt kunnen worden, in gesprek te gaan én blijven met gedupeerden en gebruik te maken van de kennis die er -ook buiten de overheid- is over hoe aan te sluiten bij de behoeften van gedupeerden De Ombudsman raadt ook aan om een kennisnetwerk te organiseren waar de opgedane kennis en ervaring samenkomt en dat breed toegankelijk is.
Document:
Gerrit Dijkstra en Frits van der Meer delen in dit rapport in opdracht van de Staat van de Uitvoering, lessen die zij trekken uit de afhandeling van enkele hersteltrajecten, zoals die na de mijnbouwschade, de vuurwerkramp in Enschede en de toeslagenaffaire. De onderzoekers pleiten voor een zoveel mogelijk allesomvattende oplossing, omdat incrementeel handelen uiteindelijk een grote mate van complexiteit en onrechtvaardigheid oplevert. Ook dient wetgeving consistent te zijn en moet niet voortdurend worden gewerkt met wetten voor een specifieke situatie, zodat aardbevings- of overstromingsschade in het ene gebied niet onder een ander wettelijk regime valt dan in een ander gebied. Eerder problemen en verantwoordelijkheid erkennen door de overheid, voorkomt of beperkt de complexiteit van herstel in een later stadium volgens de onderzoekers.
Document:
Van euforie tot misère: wat valt er te leren uit ‘affaires’?
Op dinsdag 3 juni 2025 vond de Deskundigenbijeenkomst Mijnbouwschade plaats in de Eerste Kamercommissie Economische Zaken/ Klimaat en Groene Groei. Gerrit Dijkstra presenteerde daar zijn positon paper, mede gebaseerd op het rapport Van euforie tot misère: wat valt er te leren uit ‘affaires’.
Document:
De Inspectie Belastingen, Toeslagen en Douane (IBTD) onderzoekt in drie verschillende hersteloperaties die onder Financiën vallen, hoe gedupeerden hun schadeherstel door de overheid hebben ervaren, hoe medewerkers hiermee omgaan en hoe de overheid hersteloperaties kan verbeteren.
Gedupeerde burgers geven aan dat zij de oprechte erkenning van hun schade en leed missen, evenals rechtvaardigheid, zowel in procedurele als inhoudelijke zin. De IBTD benoemt een aantal oorzaken voor de constatering dat het de overheid niet lukt om het herstel te bieden dat gedupeerden nodig hebben. Zo ontbreekt het burgerperspectief al bij de start van de operaties. Daarnaast ziet de IBTD dat schadegevallen veelal worden afgehandeld volgens een geautomatiseerd proces dat voornamelijk gericht is op financieel herstel. Voor burgers die emotionele schade hebben werkt deze aanpak niet. De IBTD beveelt aan om als overheid samen met gedupeerde burgers te werken aan het vormgeven van hun herstel.
Document:
In het essay Vormgeven aan schadebeleid kijken Georgina Kuipers, Marije Huiting, Martijn van der Steen en Myrthe van Delden naar de manier waarop het schadebeleid voor de Fraude Signalering Voorziening werd vormgeven en uitgevoerd en worden bredere reflecties voor het goed organiseren van schadebeleid gedeeld, aan de hand van zes principes van vertrouwenwekkend schadebeleid: erkenning, participatie, begrijpelijkheid, openbaarheid, onafhankelijkheid, en voortvarendheid. Deze principes heeft Georgina Kuipers in haar proefschrift (2021) opgesteld. Organisatiecultuur blijkt een centraal element te zijn voor het vertrouwenwekkend vormgeven van schadebeleid en kan zowel aanjagend of belemmerend werken. Een cultuur van permanente verandering en leren is nodig, niet van het ‘stollen’ van en vasthouden aan eerder gemaakte keuzes.
Documenten:
Essay: Vormgeven aan schadebeleid
Proefschrift: Beschadigd vertrouwen: vertrouwenwekkend schadebeleid na door de overheid gefaciliteerde schade
In het essay Werk maken van erkenning gaat Guido Rijnja, adviseur communicatiebeleid bij de Rijksvoorlichtingsdienst, in op wat erkenning is, wat het met mensen doet, wat de betekenis van interactie daarbij is en hoe professionals werk maken van erkenning. Erkenning is ‘de ervaring dat je ertoe doet’, aldus Guido Rijnja. Competenties voor erkenning geven zijn volgens hem:
- Presentie: aansluiten op de behoefte aan erkenning;
- Verbinden met verschillen: helpen om van een worsteling naar een koppeling te komen;
- Investeren in reflecteren: van de feedback tijdens de rit wordt vaak meer geleerd dan wat je vooraf kunt bedenken en na afloop kunt meten.
Document:
Met een afwegingskader wil de Afdeling advisering van de Raad van State de (Rijks)overheid een aantal uitgangspunten aanreiken voor het omgaan met klemmende situaties. Het afwegingskader biedt een overzicht van de belangrijkste vragen en uitgangspunten die bij de erkenning van ernstig leed aan de orde moeten zijn. Zoals de doelgroep zorgvuldig afbakenen en betrekken en gebruik maken van de mogelijkheden die er al zijn om erkenning van leed te bieden.
Document:
Afwegingskader onverplicht overheidshandelen bij klemmende situaties
Naar aanleiding van het rapport Herstel bieden: een vak apart van de Ombudsman, heeft het kabinet een aantal acties uitgezet. Vanuit de coördinerende rol in het kabinet op het thema Erkenning en Herstel, informeert de minister van BZK over de voortgang die is geboekt op het gebied van leren ín en leren ván erkenning en herstel, als bijdrage aan het bredere streven naar het herstellen van vertrouwen tussen overheid en burger. In 2025 is het overheidsbrede programma Erkenning en Herstel officieel van start gegaan. Dit programma zal o.a. ondersteunen bij het ontwikkelen van een afwegingskader (wanneer te erkennen en herstellen) en een uitvoeringskader (hoe dit te doen). Het programma organiseert ook netwerkbijeenkomsten om met elkaar te leren.
Document:
Kamerbrief over voortgang 'Herstel bieden' en ontwikkeling programma Erkenning en Herstel
In de bundel Perspectieven op Erkenning en Herstel zijn verhalen opgenomen van ervaringsdeskundigen, bestuurders, ambtenaren en onderzoekers over erkenning en herstel. Aan de orde komen het belang van contact en menselijkheid, de noodzaak om erkenning concreet te maken, niet te veel te beloven, elkaar op te zoeken en de mensen, niet systemen, centraal te stellen.
Document:
In dit essay delen Simon Sibma, Roeland Stolk en Anne van Heerwaarden lessen die zij trekken uit hun praktijkervaring bij enkele hersteloperaties. In het essay is het uitgangspunt dat de burger centraal hoort te staan bij het ontwerp van hersteltrajecten. Hersteloperaties moeten zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk zijn voor burgers. Enkele concrete lessen zijn om realistisch te zijn over wat herstel kan bieden. Herstel kan het leed nooit volledig goedmaken. De overheid moet daar eerlijk over zijn. Het ontwerp van het herstel moet gemaakt worden vanuit het perspectief van de burger. Voor gedupeerden moet het proces begrijpelijk en toegankelijk zijn, met zo min mogelijk loketten. Al in een vroeg stadium moeten externe signalen en klachten en suggesties van gedupeerden in de cases serieus genomen worden.
Document:
In 2026 geeft de minister van BZK een update over de ontwikkelingen omtrent hersteloperaties en de voortgang van het programma Erkenning en Herstel.
Het kabinet constateert dat ieder van de meer dan tien momenteel lopende hersteltrajecten grotendeels los van de anderen opereert en ook los van de anderen tot stand is gekomen. Dit betekent volgens de minister dat er onvoldoende oog is voor het leren van elkaars successen en verbeterpunten. Het programma draagt bij aan de toepassing van de geleerde lessen door huidige herstelopgaven in de praktijk te ondersteunen en ambtenaren die werken aan thema’s die aan erkenning en herstel raken met elkaar te verbinden. Bovendien werkt het kabinet aan een overheidsbrede visie op Erkenning en Herstel. Er is het kabinet veel aan gelegen om mensen die gedupeerd zijn door de overheid sneller en beter te helpen. Daarom werkt het programma, In opdracht van de minister, aan een voorstel voor een adviesfunctie die verantwoordelijke ministeries, uitvoerders en medeoverheden adequaat kan adviseren over toekomstige hersteltrajecten.
Document:
Kamerbrief over voortgang programma Erkenning en Herstel december 2025
In De Basis, het personeelsblad van het ministerie van BZK, wordt Michel Dückers, bijzonder hoogleraar Crisis, Veiligheid en Gezondheid aan de Universiteit van Groningen en leider van het onafhankelijke onderzoeksteam Gronings Perspectief, geïnterviewd. In het interview pleit hij voor early warning systems voor sluimerende crises, naast die voor acute dreigingen. Als een harde klap uitblijft, kunnen signalen lang genegeerd worden, waardoor sluimerende crises vaak te laat worden aangepakt. Ook pleit hij ervoor om geen dingen te beloven die niet waargemaakt kunnen worden en mensen vroeg, goed en eerlijk te informeren.
Document:
Interview over de hersteloperatie na de watersnood in Zuid-Limburg
Daan Prevoo is sinds 2021 burgemeester van Valkenburg aan de Geul. In het eerste jaar van zijn burgemeesterschap trad de rivier de Geul buiten haar oevers en kreeg Valkenburg te maken met zeer ernstige wateroverlast.
Claudia Volders is mede-eigenaar van hotel Walram, pal naast de Geul gelegen. Het hotel liep in 2021 onder, met grote gevolgen.
Da-Yves Laheij is hotellier en de zoon van Claudia en heeft de watersnood eveneens van dichtbij meegemaakt.
Bart Abeling, ondernemer en fysiotherapeut, is door de watersnood gedupeerd. Met eigen middelen zette hij vlak na de watersnood een mobiele praktijk op.
Ze vinden dat de landelijke overheid zichtbaarder had moeten zijn en dat de overheid meer vanuit vertrouwen moet werken.
Bekijk hieronder de video van het gesprek.

We zitten hier in Valkenburg aan de Geul.
We zitten letterlijk aan de
Geul. Als ik door het raam kijk,
kabbelt hij buiten. Hij
kabbelt. Dat is geruststellend,
want in 2021 was dat anders.
Toen hing er een regengebied boven de
Ardennen, de Eifel en het Heuvelland.
Het water stroomde, donderde en stortte
naar beneden. Het kwam deze kant op.
Valkenburg aan de Geul werd Valkenburg,
want de Geul verdween en Valkenburg kwam
onder water te staan.
We weten het nog goed.
Het is een tijd geleden. Hoe
speelt dat door in het nu?
Hoe zit het met het herstel? Hoe
heeft de overheid zich gedragen?
Hoe hebben verzekeringen zich gedragen?
Hoe moeten de mensen er nu mee leven?
Het allerbelangrijkste is wat wij
hiervan hebben geleerd. Overheid,
wat hebben jullie hiervan
geleerd? Dat wil ik weten.
Daarom ga ik praten met een
aantal gasten in Hotel Walram.
Daan Prevoo, de burgemeester van
Valkenburg 'weer aan de Geul'. Fijn dat u
gekomen bent en dat u mee gaat
praten. De eigenaresse van het hotel.
Zij is kunstenaar. Samen
met je man heb je het hotel.
Je bent één van de twee
eigenaren. Claudia Volders,
fijn dat je je verhaal wilt doen.
Jullie zoon zit hier. Daief,
hartelijk welkom. Jij bent in
opleiding voor het hotelvak.
Je zit op de hotelschool in het
laatste jaar, heb ik begrepen.
De afronding nadert. Bart Abeling, hartelijk
welkom. Jij bent één van de gedupeerden.
De eerste vraag. Ik vind het eng.
Vanochtend, toen ik in de trein zat
hierheen, regende het een beetje.
Regen en Limburg. Ik vind
het eng worden. Claudia,
als ik achter jou kijk, zie ik een
zwarte lijn die de lambrisering
weergeeft. Is dit de lijn tot waar
het water heeft gestaan of niet?
Nee, dat was iets hoger.
Buiten zie je die witte reling.
Die stond net onder
water op het hoogtepunt.
De dopper van de reling
kon je net niet meer zien.
Het water zou tot boven mijn hoofd
komen? Ik zou moeten watertrappelen.
Zo ongeveer. Ik heb daar foto's van.
Je hebt er foto's van. Je
hebt het hier meegemaakt.
Ik kan me voorstellen dat
het een soort film is.
Dit ga ik jullie allemaal
vragen als openingsvraag.
Jullie kunnen er ondertussen snel
over nadenken, maar Claudia maar kort.
Het is een soort film.
Als je mij één scène of moment
geeft van wat jij hebt meegemaakt
uit die tijd, waar sta je dan?
Ik zit op de trap. Het is
donker. Alle lichten zijn uit.
De auto's staan onder water. De
koplampen knipperen. Een kast komt langs.
Een brood komt langs. Een klapper
komt langs. Dat botst tegen elkaar.
Dat geluid van het klotsen
tegen elkaar is onuitwisbaar.
Hier om de hoek is een enorme
kracht. Het is een kabaal.
Er is een contrast in
dat geluid en die geur.
Dat is met name een zintuiglijke beleving.
Het lijkt alsof je midden
in een apocalyps zit.
Een apocalyps. Dat water donderde hier.
Zag je dat water door deze ramen heen?
Nee, uiteindelijk niet,
want ik zat daarachter,
dus toen kon ik dat niet zien.
We hebben van bovenaf een foto
gemaakt. Hier kon je niet staan.
Hier kon je niet komen. Daief,
voor jou dezelfde locatie, of niet?
Welke scène heb jij voor
ogen? Wat heb je meegemaakt?
Ik denk dat ik de dag
erna als voorbeeld neem.
De avond zelf was voor
mij heftig en moeilijk.
Ik krijg hartkloppingen
als ik daar over nadenk.
Ik neem de dag erna toen ik wakker werd.
Ik sliep met mijn zusje op een kamer.
Het was donker en koud en
we hadden geen warm water.
Ik kwam de trap bij de hoofdingang
af en ik zag alles drijven.
Alles was vies door het water.
Het stuk wat me nog het meest
bijgebleven is, is dat iedereen vanuit
hier voor naar beneden werd getakeld
via ladders op een grote tractor met
een aanhangwagen. Dat is
hoe wij geëvacueerd werden.
Ik denk dat dat mij het meeste bijstaat.
Je kon niet meer lopen door het water?
Het water stond tot aan je middel.
Binnen was het redelijk veilig.
Het water was zo zwart/bruin
dat je niet naar buiten kon.
Je wist niet waar je stapte.
Dat kon een putdeksel zijn.
Het was op straat te
gevaarlijk om te lopen.
Vandaar dat we via de eerste verdieping
naar beneden zijn geklommen om met
een tractor naar het
droge plekje te rijden.
Je krijgt er hartkloppingen
van, zei je. Je mag bijkomen.
Ik kom straks bij je terug.
Ik ga naar de burgemeester.
Waar denkt u aan als u
denkt aan die momenten?
Als mens de evacuaties van de
verzorgingstehuizen en als bestuurder het gebrek
aan empathie van het rijk en de overheid.
Alle verhalen die ik hier aan tafel
hoor, zijn voor mij duizenden verhalen
van hoe de slachtoffers, mijn
inwoners, dit beleefd hebben.
Ik wil naar het stuk 'als mens'
gaan. Kunt u die scène beschrijven?
Je staat erbij op het moment dat
je mensen gaat evacueren die in
dezelfde situatie verkeren. Ze zijn
gedesoriënteerd. Het is donker.
Je hoort geluiden die je niet kent,
namelijk geluiden van een overstroming en
snel kolkend water. Je hebt het koud.
Het water komt langs je lichaam omhoog.
Je zit in een rolstoel
of je ligt in een bed.
Het licht is uit. Je ziet de
zwaailichten. Je hoort de hulpverleners.
Uiteindelijk raken mensen in paniek.
Ik zou het doodsangst noemen.
Had je dat zelf ook?
Nee, je staat erbij. Op dat
moment ben je in functie.
Je weet dat je op dat
moment alles aanstuurt.
Dan zit je in een andere modus.
Dan schakel je voor een deel je
emoties uit. Dan ga hulp verlenen.
Je gaat doen wat er van je verwacht wordt,
namelijk mensen in veiligheid brengen.
Hoe weet je wat er van je verwacht wordt?
Je maakt het niet iedere
dag mee als burgemeester.
Is er een draaiboek waarin
staat wat je moet doen?
Nee, er was geen draaiboek.
In Nederland en ver daarbuiten denkt
men dat je in het Heuvelland op
hoogte leeft. Wij leven hier in
het Geuldal. Dat ligt niet hoog,
dat ligt diep. Het was een
perceptie dat we veilig waren,
omdat we in het hogere
deel van Nederland zitten.
Niemand had kunnen voorspellen dat Valkenburg
aan de Geul of het Geuldal getroffen
zou worden door de eerste
grote klimaatramp in dit land.
Het was niet alleen een klimaatramp,
maar ook een overstroming.
Het was de eerste grote ramp sinds 1953.
Dat noem ik om het in
perspectief te plaatsen.
De eerste grote klimaatramp in Nederland.
De eerste grote ramp en
overstroming sinds 1953.
Heftig.
Er zat veel tijd tussen voordat dit land
weer een soortgelijke ramp meemaakte.
Ik kom zo bij je terug.
Ik maak het rondje af.
Ik voel dat deze kant ook een
scène wil vertellen. Bart,
welke scène heb jij voor ogen?
Het is mooi dat je het een
scène noemt. Ik heb geen foto,
maar een stukje van een
film. Ik zit hier vandaag.
Onze verhalen lopen die dagen
een aantal keren in elkaar over.
Het mental point wat ik altijd
heb, is de avond van de ramp.
Mijn vrouw heeft 200 meter verderop
een mooie fysiotherapeutische praktijk,
midden in het rampgebied. Die
dag zagen we dat de Geul steeg.
Het bedrijf van mijn vrouw
zit hier sinds mensenheugenis.
Ik had die dag vrij. Ik weet het nog goed.
Mijn vrouw belde dat ik moest
komen, want ze was een beetje bang.
Laten we wat zandzakken neerleggen. Ik
begon te lachen. Ik belde mijn vader.
Het was zijn bedrijfs. Hij zei dat
we ons niet aan moesten stellen.
Hij zat in Italië. De Geul
doet ons dat niet aan.
Het kan een beetje omhoog komen,
maar er gebeurt niets. Dat zei hij.
We liepen hierlangs.
Ik kan me nog herinneren dat
ik Claudia hier in de weer zag.
Ik heb een foto dat we hier
staan en dat je het water
hoog ziet staan. Het stond
een meter onder de rand.
Een uur later liep ik langs en
toen begon het water te kruipen.
We hebben toen zandzakken neergelegd. We
waren naar het gemeentelijk depot geweest.
Rond 19.30u werd ik gebeld door mijn
schoonvader. Hij wilde naar huis.
Kun je je kind komen halen?
Ik zei tegen mijn vrouw dat
ze niet veel meer kon doen.
We hadden een plank voor de muur gezet.
We liepen naar de auto en reden
naar Maastricht, waar we wonen.
We gingen iedereen bellen, omdat we de
volgende ochtend iedereen nodig zouden hebben.
Als er iets zou gebeuren,
dan konden we schoonmaken.
In de fysiopraktijk van je vrouw.
s Avonds stonden wij hier,
want we werden gebeld.
Nu komen we bij het mental frame.
Het is 23.30u en ik zie
het leger binnenrijden.
Dit gaat een kant op die wij niet willen.
Daar zit de crux.
Eerst valt het mee en opeens
is het leger er en is het
heftig. Daar zit iets onder.
Hadden we dit kunnen weten?
Hadden we dit kunnen voorspellen?
Ik hoorde net meneer Prevoo zeggen
dat iedereen denkt dat het hier hoog
ligt. Je weet dat het een Geuldal is.
Waarom waren er geen
waarschuwingen voor iedereen?
Ik kan me voorstellen dat jullie
dat de overheid verwijten.
Waarom zijn wij niet gewaarschuwd?
Er is wel gewaarschuwd.
U weet dat wij redelijk
koppig zijn in dit land.
Dat fenomeen kennen we bij
code geel en code oranje.
Dat geldt voor iedereen, maar niet voor
mij'. We hebben achteraf geleerd dat
wij een early warning systeem hebben.
Ik weet niet waarom het in het Engels is.
We hebben nu een aantal zaken
klaarstaan waardoor we in staat zijn om
mensen eerder te waarschuwen. Wees
voorbereid. Het gaat er stevig aan toe.
Dat doen we met ijzel,
sneeuw, extreme regenbuien,
extreem weer of
bijvoorbeeld natuurbranden.
Door klimaatverandering zijn er andere
fenomenen die je niet zomaar kunt beteugelen.
Om mensen veiligheid te kunnen
bieden en om mensen te waarschuwen,
is het vroegtijdig kunnen
waarschuwen nodig om weg te komen.
Is dat systeem er nu?
Ja, nu is dat er.
Waarom was dat er toen niet?
Het was er wel.
Dat was het systeem wat
er als eerste uit lag.
In de Geul zit een meetsysteem.
Dat ligt langs de hele Geul,
vanaf de bron tot waar het
uitstroomt bij de Maas.
Het eerste systeem werd gebruikt om
te kunnen zien wat zich afspeelde,
namelijk de stijging van
het water in de Geul.
De Geul is niet uitgekomen. Er is
een tsunami uit het Geuldal gekomen.
Het water kwam voor 70% uit
de Eifel en de Ardennen.
Via het diepste punt gaat dat richting
de Maas. Daar stroomt de Geul.
Er was een waarschuwingssysteem.
Het werkte niet.
Je kunt niet waarschuwen
als je de feiten niet kent.
Je kop gaat eraf op het moment
dat je zegt dat er ijzel
is bij kilometerpaaltje
21.8 en het is er niet.
Dan komt de samenleving in opstand.
Dit programma gaat ook
over wat we hiervan leren.
Is les één dat we de boel
beter in de gaten moeten houden
en dat we ervoor moeten zorgen dat
er eerder warning triggers komen?
Eén van die dingen die we geleerd
hebben is dat we de kennis
van de wetenschap moeten verbinden aan de
uitvoeringsopgave van de veiligheidsregio,
de burgemeester en diegenen
die over de veiligheid gaan.
De klimatologen en meteorologen hadden al
lang voorspeld dat er een extreem grote
hoeveelheid water neerdaalde in
het grote gebied van de Eifel,
Ardennen en het Heuvelland.
Zou dat kunnen betekenen dat die grote
hoeveelheid water straks aan de wandel
gaat en modder meeneemt? Het had
ook een modderstroom kunnen zijn.
In dit geval bleef het beperkt
tot water. Nu weten we beter.
We gaan de gegevens van de
hoeveelheid neerslag interpreteren.
Wat zou er in een gebied kunnen gebeuren?
Dan bellen we Bart en Claudia bellen.
We sturen Daief via
Instagram een berichtje.
Een groot alarm. Het
geldt voor heel Nederland.
Het geldt voor heel Nederland.
Het geldt ook voor het Westland, waar de
kasgebieden onder water kunnen stromen.
We waren al lang gewaarschuwd.
Iedereen die televisie kijkt
of naar nieuwsbeelden kijkt,
had kunnen weten dat Nederland ook
een keer aan de beurt zou zijn.
In Frankrijk, Portugal, Engeland en Spanje
hadden dit soort rampen zich al voltrokken.
Denkt u dat af en toe wel eens?
Wij hebben het nu meegemaakt.
Wacht maar, binnenkort ligt
het Westland onder water.
In Drenthe zijn ook gedeeltes die
zomaar onder water kunnen lopen.
Ik ben zeer bezorgd. Daarom is het
belangrijk dat dit programma gemaakt wordt.
We zijn vijf jaar verder. De
lessen die we hieruit moeten halen,
worden nog niet geleerd. Ze
worden nog niet geïncorporeerd.
Het is prima als je ze optekent,
maar ga er ook naar handelen.
Ik zit hier als burgervader
van onze inwoners.
Ik vraag mij af of wij voldoende
hebben gedaan om een herhaling te
voorkomen. Een herhaling van de
ramp kunnen wij niet voorkomen.
We moeten als mens enige
bescheidenheid hebben.
Les één, houd het in de gaten
en zorg dat het systeem werkt.
Zorg dat mensen alert zijn. Neem
bijvoorbeeld het noodpakket.
Ik denk dat inmiddels 2/5
een noodpakket in huis heeft.
Les twee, bewustwording van alle bewoners.
Je hebt zelf ook een aandeel.
Vertrouw er niet alleen op
dat de overheid het oplost.
Op het moment dat de pleuris uitbreekt,
ongeacht waar, heeft de veiligheidsregio,
dus de overheid, een behoorlijke opgave.
We kunnen niet gelijktijdig
bij Claudia en Bart zijn.
Verantwoordelijkheid onderling. Voelen
jullie zelf ook verantwoordelijkheid?
Je moet noodpakketten in huis halen.
Je moet kijken hoe de wereld verandert
en wat voor effect dat heeft?
Jij zit te knikken.
Ik denk meteen aan die avond.
We waren schotten aan het
zoeken om in de deur en voor de
ramen te zetten. Die
konden we niet vinden.
We wisten dat die gemaakt werden,
omdat het hier een keer is overstroomd.
Dat was niet zo heftig als vijf
jaar geleden. Wat ik nu weet,
is dat wij zware schotten en een
rails om het hotel heen hebben
sinds de overstroming. Mocht
het nog een keer gebeuren,
dan kunnen we die schotten
erin kunnen zetten.
Dat geeft ons een paar uur extra
om het hier veilig te stellen.
Dat gaat over het oplossen
als het weer gebeurt.
We moeten het straks ook hebben
over het voorkomen ervan,
maar dat heeft met
klimaatverandering te maken.
Dat vind ik meer iets voor het
eind. Ik wil naar Claudia gaan.
Dit was het moment dat de
koning en de koningin er een dag
later stonden. Zij stonden
met laarzen aan in Valkenburg.
Heb je daar iets van meegekregen?
Nee.
Hebben jullie er iets van meegekregen?
Ik heb het op het nieuws gezien.
Met Daan Prevoo.
Ik heb er zeker iets van meegekregen.
Jij hebt ze ontvangen.
Er ging wat aan vooraf.
Er is aan mij gevraagd of er
ruimte was om de koning te
ontvangen. Ik zat nog midden in
de crisis- en hulpverleningsfase.
Er is expliciet gevraagd door Johan Remkes,
de waarnemend gouverneur in deze provincie,
dat de koning op geen enkele wijze voornemens
had om de hulpverlening te verstoren.
Hij wilde alleen een hart
onder de riem steken.
Ik weet hoe belangrijk dat is.
Je ziet dan wat het belang van
de koning en de koningin betekend
heeft voor de mensen waar ze
een hart onder de riem zijn gaan
steken. Niet alleen bij de slachtoffers,
maar ook bij de hulpverleners.
Claudia, jij lijkt geen idee te hebben.
Krijg jij er geen fijn gevoel
bij? Wauw, ze komen naar ons toe.
Wij zaten hier in een oorlogsgebied.
Wat er 20 meter verderop gebeurde,
hebben wij in de eerste dagen niet
meegekregen. Je bent hier totaal lamgeslagen.
Je bent ontredderd.
Vond je het later fijn dat Den
Haag naar jullie toe was gekomen?
Den Haag is niet de koning en de koningin.
Den Haag is hier als laatste ook geweest.
Rutte, de minister-president?
Nee, elke staatssecretaris.
Steekt dat? Dat steekt.
Dat steekt zeker.
Waarom?
Elke bewindvoerder, staatssecretaris en
minister zijn hier geweest om steun te
betuigen aan de inwoners
en de slachtoffers.
Iedereen zei volmondig dat ze ons
niet in de steek zouden laten.
Ze zouden ons komen helpen. Ze zouden
er ruimschoots aandacht aan besteden.
Vervolgens zijn het plaatje en praatje
afgeleverd en trekt men weer terug richting
Den Haag. We zijn nu vijf jaar verder,
maar zijn die beloftes waargemaakt?
Daar kom ik later op terug. Het
koningshuis is een ander verhaal.
De koning en koningin hebben beloofd
dat ze nog een keer terug zouden
komen na de ramp.
In mei het jaar daarna zijn ze
privé gekomen om langs iedereen te
lopen, om te kijken hoe
het nu met hen gaat.
Dat is een andere rol, namelijk
de rol die ik als burgervader heb.
Die rol hebben zij
ingevuld in mijn beleving.
Dat is een hart onder de riem.
De koning is niet beleidsmatig
verantwoordelijk voor een schaderegeling.
Ik vind dat een koning
daar ook thuishoort.
Dat is een beetje voor de bühne,
maar het geeft wel een fijn gevoel.
Ik wil Claudia ondersteunen. Claudia
heeft mij daarop aangesproken,
drie of vier dagen na dato. Waar was je?
Ik was overal en nergens.
Ik ben 72 uur in touw geweest
zonder dat ik het in de
gaten had. Met mij velen, waaronder
de mensen die direct getroffen zijn.
Je hebt zoveel adrenaline in je lijf.
Je hebt het journaal mee.
Je hebt een gebeurtenis meegemaakt.
Het journaal moest te
woord gestaan worden.
Wat je meemaakt is ongewoon.
Er is maar één ding.
Op het moment dat jij op je
jurk morst, wil je dat meteen
schoon maken. Dat geldt voor iedereen.
Je wilt zo snel mogelijk dat
de rotzooi opgeruimd wordt.
Je wilt schoonmaken en opruimen. Je
bent ontredderd. Je bent in shock.
Waar moet je beginnen? Dan
heb je de overheid hard nodig.
Alle bewindvoerders zijn hier
geweest. Van Grapperhaus tot Rutte.
Iedereen is hier geweest om te
zeggen dat ze ons niet in de
steek zouden laten.
Nu komen we op een belangrijk punt.
Dan denk je dat je steun gaat
krijgen, dus dan zal het goedkomen.
Hoe zit het met die fysiotherapiepraktijk?
Was die fluks weer schoon
en werd er geld geleverd?
Nee. Je leeft meteen in een waas.
Dat wat wij toen hebben meegemaakt,
kun je niet uitleggen. Je kunt
daar geen woorden aan geven.
Je wordt enorm op jezelf teruggeworpen.
Je komt in een overlevingsstand.
Ik ben mijn crisismanager, daardoor
kon ik mijn vrouw goed ondersteunen.
Daan stond de pers te woord.
Bij de getroffen mensen kwamen cafés
en dingen het eerst in je hoofd
op, maar wij zijn zorgverleners en
die kwamen in dat verhaal niet voor.
Dat is niet erg. Het eerste
wat mijn vrouw vroeg,
was hoe we verder moesten gaan. Wij
hebben 1.000 patiënten in deze streek.
Zij zijn allemaal getroffen.
Dat heeft een jaar geduurd.
Een jaar lang hebben wij in cabins
gezeten. Eerst hadden we niets.
We waren alles kwijt. Binnen
een maand waren we operationeel.
Vraag me niet hoe. Vraag
me niet op welke manier.
Werd dat gefinancierd met jullie spaargeld of
kregen jullie vrij snel geld van de verzekering?
Wij hebben een vervelend gesprek met de
verzekering gehad. Wij waren goed verzekerd.
De verzekering kwam binnen.
Dat zal ik niet vergeten.
Ze gingen nadenken of ze
hier iets mee gingen doen.
Daan kent het verhaal. Ik heb die
meneer aardig op zijn schouder getikt.
Wij kunnen dit gesprek opnieuw
doen, want ik weet goed waar ik voor
verzekerd, zei ik. Jij kunt kiezen.
Jij komt opnieuw binnenlopen
of ik zet je buiten.
Ik zweer je één ding, dan kom
ik morgen mijn geld halen.
Die houding heeft ervoor
gezorgd dat ik een week later,
samen met het spaargeld van mijn
vrouw en mijn eigen zakelijke geld,
genoeg geld had om een voorschot te
betalen om cabins te plaatsen die
we via-via konden krijgen.
Wat is het probleem van de verzekering?
Ben je niet voor alles verzekerd geweest
of is het een semantische discussie
omdat het een klimaatramp was?
Het is volledig een semantische
discussie. Het eerste klinkt hard.
De bewijslast ligt opeens
bij de slachtoffer.
Ik denk dat dat het ergste is.
Op dat moment hebben de staat en
de verzekeraar de morele plicht om
jou te helpen. Ik kan hier niets aan doen.
Ik kan mijn rekeningen niet betalen.
Ik kan slechte zorg leveren.
Ik weet niet wat ik kan doen.
Dat mag je bij mij leggen.
Ik hoor het woord 'morele plicht'.
Dan schakel ik over naar Claudia.
Jij bent kunstenaar. Jij bent naast
hoteleigenaresse zijn veel met het moraal bezig.
Hoe vind jij dat de verzekeraars zich hebben
gedragen of de verzekeraar van jullie hotel?
Heel slecht. Wij zijn liever geweest en
in het begin naar de verzekering toe.
Je hebt niet gedreigd met: 'binnenkort heb
je misschien een fysiotherapeut nodig'.
Veel verzekeringen. Iedereen
heeft een bepaalde verzekering.
Onze verzekering heeft twee weken nadat
het gebeurd was pas voor de eerste
keer contact met ons opgenomen. Bij
ons was het een ellenlange discussie.
Is het verticale of
horizontale waterschade?
Gaat het over dat soort dingen?
Ja. Uiteindelijk zijn er negen maanden
lang veel sjieke mannetjes in pak op
Hugo de Jonge schoenen op ons afgestuurd.
Een bemiddelaar, een controleur,
een expert en een contra-expert.
De ene na de ander kwam en ging.
Ze hielden een soort worst voor dat het
verticale werd gedekt en het horizontale niet.
Kan je het verschil in
twee woorden uitleggen?
Komt het door een overstroming of
is het schade ten gevolge van regen?
Komt het van boven of onder?
Dat is het verschil.
Bij ons werd het op een gegeven moment
grondwater. Dat is ook verticaal.
Ze wilden dat we met een notitieboekje
en een telefoon de tijden,
plekken en hoeveelheid water
die binnenkwam opschreven.
Ik weet niet of ik het zo grof mag
zeggen, maar verzekeraars hebben
een reputatie. Ze willen niet uitkeren,
dus ze zoeken een manier om daar
onderuit te komen. Vanuit Den Haag
werd er geroepen dat ze de WTS
gingen optuigen. Dat is de Wet
Tegemoetkoming Schade bij rampen.
Dat ligt iets anders.
Een klimaatramp is iets anders dan
een kaars die omvalt waardoor je in
je tafelkleedje een brandgat hebt.
Dat is leuk voor de verzekering.
Dit is een omvangrijke ramp met een
aanvankelijk ingeschatte schade van € 1,
2 miljard. Het Rijk heeft meteen
het geld beschikbaar gemaakt.
De burgemeester kreeg de vraag of
hij een inschatting kon maken van de
schade. Dat moet je mij
niet vier uur later vragen.
Voor mij is dit ook nieuw.
Ik wilde voorkomen een bedrag te
noemen met het risico dat het een
eigen leven gaat leiden. Als
ik te hoog zit, ben ik gek.
Als ik te laag zit, ben ik ook gek.
Ik wilde daar deskundigheid bij hebben.
De verzekeraars zeiden allemaal dat ze
niet verplicht waren om de schade uit
te keren. Dat was de
twijfel bij de verzekeraars.
Hoe moeten we hiermee omgaan?
Verzekeraars gaan eerst nadenken.
Zijn wij verplicht tot uitkeren of niet? Het
ging aanvankelijk om honderden miljoenen.
Op dat moment werd de
overheid erbij geroepen.
Uiteindelijk hebben de verzekeraars aangegeven
dat ze niet verplicht waren te betalen.
Ik heb achter de schermen stevige
gesprekken gevoerd met verzekeraars.
Bij de eerste persconferentie zat de
directeur van het Verbond van Verzekeraars
aan tafel om kenbaar te maken dat
verzekeraars de polissen aan de kant
zouden schuiven en zouden kijken wat ze
gezamenlijk als verzekeraars konden doen.
Dat hebben de nationaal bekende verzekeraars
netjes gedaan. Een aai over hun bol.
Je hebt ook beurspolissen. Dat is een
verzameling van internationale verzekeraars,
die hier veel polissen hebben verkocht.
Zij zijn zelfs maanden later
niet op de lijn gekomen.
Omdat het niet in de polis stond,
gingen zij het niet uitkeren.
Je had ook mensen die onderverzekerd
waren of niet verzekerd.
Dat is niet zo spannend. De rol
van de overheid is spannend.
Dat bedoel ik.
We hebben het hier over
redelijk georganiseerde mensen.
Het merendeel van de mensen
wist niet waar de polis lag.
Als ze een polis hadden, dan was
het met het water weggespoeld.
Wie is je contactpersoon?
Het was een zoektocht bij
wie ze zich moesten melden.
We willen hier ook
kijken naar de overheid.
Dan moet de overheid klaarstaan
om dat te faciliteren.
Dat deden ze. Ze hadden de WTS.
Er komt eerst een besluit van
het kabinet om dit tot als ramp
te verklaren. Dat is voorwaarde één.
Zonder die verklaring kun je de
WTS niet uit de kast trekken.
Hoelang heeft het geduurd voordat
het als een ramp verklaard werd?
Enkele dagen.
Na een paar dagen was het een ramp.
Je moet dat formeel besluiten. Daar
moet een vergadering voor plaatsvinden.
Er moet een voorzitter zijn. Er moet met
een hamer geslagen worden. Dit is een ramp.
Op een gegeven moment bedenken
mensen dat ze onderverzekerd zijn.
Er komen mensen uit Den Haag die
zeggen dat je rustig moet blijven.
Zijn geen mensen gekomen uit Den Haag.
Tot op de dag van vandaag is niemand
gekomen bij Claudia of iemand
anders van de gedupeerden om te helpen.
Is dat zo?
Ja, dat is zo. Dat moet gebeuren.
De WTS en de toepassing van de WTS
is ongeveer achttien jaar geleden
voor het laatst toegepast.
Nu is dat inmiddels vijf jaar
geleden voor het laatst toegepast.
Hoe ga je dat vormgeven? Wat
zullen we aan criteria opstellen?
Dat is niet vanuit de praktijk gevoed.
Dat is van achter een bureau gevoed
door boekhouders en juristen.
Wat was dat voor blik, Claudia? Ik ga
naar Claudia. Jullie waren verzekerd.
Het was gedoe met die verzekering.
We waren niet verzekerd.
Dat was omdat het er om ging of
het horizontaal of verticaal was.
Jullie waren wel verzekerd. Een verzekeraar
verkoopt vertrouwen. Als het misgaat,
kunt u op ons rekenen.
Ik wil naar het vertrouwen toe.
Claudia, heb je nog
vertrouwen in de overheid?
Als er geen mensen uit Den Haag
hier kwamen, konden jullie dan wel
naar Den Haag toe om vragen te stellen
en hulp te vragen? Kreeg je hulp?
Nee. Als je hier week in week
uit, maand in maand uit in
deze situatie zit, dan is er
niet één dag dat je tijd hebt
om naar Den Haag te gaan.
De belofte die werd gedaan,
was dat ze snel en
ruimhartig zouden uitkeren.
Dat werd gezegd door Mark Rutte
een aantal dagen na de ramp.
Dat gaf ons hoop. Mooi dat
dat gebeurt. Dat was naïef,
maar dat was mijn eerste reactie.
Naderhand blijkt dat dat een moeilijk
verhaal is. Je loopt tegen situaties aan,
bijvoorbeeld schoonmaken, drogen, opkrabbelen
en allerlei andere problematieken.
Je hebt op veel momenten behoefte om
antwoorden te krijgen vanuit de overheid,
omdat je het wiel soms
tien keer moet uitvinden.
Kan je één antwoord noemen wat jij
had willen hebben uit Den Haag?
Wij hadden in de kelder een kast
met de administratie van het hotel,
wat je verplicht bent
zeven jaar te bewaren.
Die kast was onder water komen
te staan, omdat het water nog een
meter hoger stond. Die kast mocht
niet open van de Belastingdienst.
Dat was te gevoelig, omdat men dacht
dat we de administratie weg gingen
gooien. Het was hartje zomer.
Het begon te schimmelen.
Het begon te stinken en te rotten.
Er kwam meer koolstofmonoxide.
Er kwam een meting. De
brandweer kwam naar binnen.
Alle mensen moesten uit de kelder. Het was één
grote schimmel. Het stonk. Het was een tumor.
Dan zit je met iets praktisch. Je
wil die kast naar boven hebben.
Je wil hem weg hebben en opruimen.
Niet opruimen in de zin van
weggooien, maar als die kast niet open
mag, kom dan helpen als Den Haag of
als Belastingdienst. Waar ben je?
Haal die mappen op, zodat je zelf
kan controleren met al die natte
bladeren of de administatie oké is.
Een mooi en praktisch voorbeeld.
Wat kan je hiervan leren?
Moet er een soort draaiboek komen
met wat er vanuit de overheid stap
voor stap gedaan kan worden?
Je hebt draaiboeken. Het was
in mijn ogen een kleine moeite.
Kom hier naartoe en vraag
hoe het met ons gaat.
Dat is voor jou de crux.
Je had vertrouwen kunnen hebben in de
overheid, als ze maar gekomen waren.
Is dat wat je bedoelt?
Dat is belangrijk voor het lijntje.
Dan heb je het gevoel dat er een
lijntje is. Waar zijn jullie?
Jullie hebben regels.
Ik mag dingen niet doen.
De dingen die ik niet mag
doen, komen ergens vandaan.
Ik kan niet met jou praten.
Mag ik het op een andere manier doen?
Ik ga naar Bart, want jij
wil graag iets aanvullen.
Ik heb gezien dat jij op LinkedIn een
opmerkelijke oproep hebt gedaan naar
jouw collega's en alle mensen die
jij kent. Bijvoorbeeld oude vrienden.
Gebruik alsjeblieft je creativiteit. Zou
je de regels flexibel kunnen opvatten?
We moeten niet bij de regel van
de wet leven, maar met mededogen
en menselijkheid. Je vroeg of ze
jullie financieel willen helpen.
Wat bedoelde je met de wet? De
wet is de wet. Dat blijft de wet.
De wet geeft een kader van
oplossingen, maar niet de invulling.
Daar ligt ons grootste
probleem. Daan zegt dat mooi.
We gaan het er met elkaar over
hebben. De gemeente valt mee.
De staat stelt geld ter beschikking.
Er is geen enkel pragmatisme om dat
geld vervolgens te executeren naar de
burger of het bedrijf wat dat nodig
heeft. Daar gaat het enorm wringen.
Ik ben ondernemer. Het ligt
bij mij. Ik moet meehelpen,
maar ik heb geld of duidelijkheid
nodig, ook met de belasting.
Dat gaven ze niet. Je moet jezelf
enablen. De staat moet faciliteren.
De staat heeft niet gefaciliteerd.
De staat' is een groot
woord. Wat is jouw wens?
Wat zou de overheid anders moeten doen?
De overheid moet bij een ramp
als deze maatwerk leveren.
Maatwerk is niet groot.
Maatwerk is een luisterend oor en
verstandige mensen die op de plaats van
de ramp komen verwittigen wat de
oplossing is die de burger nodig heeft.
We hebben hier een meeting gehad
met diverse mensen uit de overheid.
Die bijeenkomst kan ik me herinneren.
Daar ben ik enorm
emotioneel en boos geworden.
We zouden geld krijgen om de restschulden
van de ondernemers op te lossen.
Prima. Goed. Wij hebben als bedrijf
een restschuld van € 50.000. Prima.
Het is restschade. Het is niet
de schuld van de ondernemer.
Het is de restschade. Het is de niet-gedekte
schade. Het is de omzetdervinsgsschade.
Hier heeft niemand om gevraagd. Er
is nog één complicerende factor.
Dat typeert elke ramp en crisis. Mijn
gemeenschap, net zoals heel Nederland,
kwam net uit corona. Weet u wat
dat betekent voor ondernemers?
Zij hebben daar een
uitkering voor gekregen.
Wat heeft de overheid naderhand gedaan
om hun eigen onkunde te maskeren?
De uitkeringen die ze hebben verstrekt
aan de ondernemers in het kader van
de coronaregeling hebben ze betrokken
bij de schaderegeling van de klimaatramp.
Daar word je boos van.
Ik hoor 'menselijke maat'. Ze moeten langskomen
en met mededogen de regels interpreteren.
Ze moeten vooruitdenken en mensen
waarschuwen. Er is nog iets.
Ik ga naar de jongere generatie.
Jij bent nu in opleiding en wordt
later ongetwijfeld hotelier.
Waarom zou je hier willen blijven naast
de gevaarlijke Geul? Sinds de crisis,
waar we het nu over hebben, is
hij nog twee keer overstroomd.
Dit is een hel van een riviertje.
Toen ik me ging inlezen voor
dit gesprek, las ik dat er een
wild plan is om een metro te
maken, zodat die Geul onder het
dorp door kan lopen. Ik heb iets gelezen
over afwateringssystemen en kuilen graven.
Er zijn allerlei oplossingen.
Moet er niet aan een oplossing worden gedacht
in plaats van goede verzekeringen? Wat vind jij?
Na de overstroming zijn er
wat plannen voorgesteld.
Pap heeft dat met een
kaart tegen ons gezegd.
Als we dit en dit doen, dan
dan moet het opgelost zijn.
Dat is pap. Hij kan daar
makkelijk over nadenken.
Oftewel, los het zelf op als burger.
Het is mogelijk, maar het
kost geld om dit op te lossen.
Waarom zou ik hier willen blijven?
De enige reden is dat ik hier
de vierde generatie word.
Het is een familieding. Als ik
een andere locatie mag kiezen,
dan denk ik dat ik iets
hogerop zou gaan zitten.
In plaats van veel geld
in renovatie te stoppen,
zou je ook elders een hoger gelegen hotel
kunnen kopen en het kunnen opknappen.
We hebben er veel rekening mee
gehouden dat het nog een keer kan
gebeuren. De drie eetzaal aan de achterkant
stonden bol van de houten planken
die waren uitgezet. Daar
hebben we nu stenen neergelegd.
Alle banken in de bar kan je los
klikken en naar boven dragen.
Er is geen echt hout
meer. Alles is betegeld.
Het kan tegen een stootje.
Na de overstroming was één van
onze grootste eisen om de schade zo
beperkt mogelijk te houden,
mocht het nog een keer gebeuren.
Ik vind het interessant dat je met
je vader gaat nadenken over hoe
je het kan oplossen. Ik
kijk naar de burgemeester.
Is het uw functie om dit op
te lossen met de provincie,
het land en misschien Duitsland?
Als u mij een toverstaf geeft,
dan los ik het meteen op.
Ik zit in een vervelende positie.
Ik ben burgermeester en burgervader.
Ik klaag de rijksoverheid aan voor
het laten falen van dit systeem.
Tot op de dag van vandaag ben
ik nog steeds de belangen van
onze inwoners en ondernemers
aan het vertalen naar beleid.
We zijn vijf jaar verder.
Klimaatrampen kun je niet voorkomen,
maar je kunt wel maatregelen nemen
om de gevolgen te verkleinen.
Dat is complexe materie. Dat hoort thuis
bij Rijkswaterstaat en het waterschap.
Er is een andere overheid die
daar verantwoordelijk voor is. Dat vraagt deskundigheid.
Doen ze dat in Duitsland beter dan hier?
Nee, dat doen ze nergens beter.
De processen lopen anders.
In België ook niet?
Nee, de processen lopen anders.
Dat heeft te maken met hoe je de
gezagsstructuur hebt opgebouwd,
oftewel hoe ben je bestuurlijk ingericht?
Wie neemt verantwoordelijkheid?
We hebben dat verdeeld in diverse
ministeries en organisaties.
Een semi-overheid en een overheid.
Hij is sindsdien weer
twee keer overstroomd.
Ik weet er alles van.
Dat kan niet. We kunnen
niet blijven dwijlen.
Dat kan wel. Ik nodig
iedereen uit van de overheid,
van welke afdeling of
welk ministerie dan ook.
Ik leg uit hoe het wel kan.
Het heeft te maken met de
attitude van de overheid.
Het is net zoals mijn inwoners
zeggen. Handel vanuit vertrouwen.
Het geld is niet het probleem, maar
de wil om het geld uit te keren.
Doe dan nu een oproep naar de
overheid. Wat moeten ze nu fixen?
Ik roep dit al vijf jaar.
Wat moeten ze nu letterlijk doen?
Voorbij komen en pragmatisch en
praktisch kijken wat mensen nodig hebben.
De overheid werkt voor de
samenleving. Geen enkele uitzondering,
iedereen die deze ramp heeft meegemaakt,
heeft een restschade tussen de 15% en
45%. Dat is het cadeautje wat
je uiteindelijk hebt gekregen.
Het Rijk had dat gat kunnen
dichten, maar het is dichtgetimmerd.
Je moet het bewijzen.
Nu hebben we het weer over de schade.
We moeten het ook over het klimaat hebben.
Dat lossen we niet op.
Laaghangend fruit is dat je er als
overheid geen pijn onder lijdt op
het moment dat je ruimhartig gaat acteren.
De meest vileine zorgen
die mensen kunnen hebben,
die onder de huid gaan zitten,
zijn financiële zorgen.
Mensen hebben geld geleend of mensen
hebben geen geld kunnen lenen.
Vraag het aan Daief, wanneer heeft zijn
vader een verzekering kunnen afsluiten
op het eigendom? Volgens mij vorig
jaar januari, drie jaar na dato.
Daief moeten we uiteindelijk niet
zorgen dat we minder CO2 uitstoten?
Moeten we niet vergroenen? Kijk naar
buiten. Er liggen allemaal tegels.
De tegels moeten eruit, het groen moet
erin. Dat water moet kunnen wegsijpelen.
Zijn we niet zelf verantwoordelijk?
Ja, dat ook.
De jonge generatie.
Het is een combinatie van factoren.
Je moet haalbare doelen hebben.
We kunnen het op de lange
termijn proberen op te lossen,
maar ik denk niet dat we binnen tien
jaar het klimaatprobleem hebben opgelost.
Dat duurt immens lang.
Misschien dat we over 20 jaar de globale
graden verlaagd of stabiel hebben.
In die 20 jaar [overlap 00:44:16].
Wij lossen dat niet op.
Ik denk dat het op twee assen zit.
De overheid heeft samen met zijn
burgers een plicht om het kader te
bieden om zaken te voorkomen.
Dat is waar jij naartoe wilt.
Om naar 'voorkomen' te gaan, moet
je leren hoe je omgaat met een
probleem. Wij willen niet om
leren gaan met dat probleem.
Wij schuiven dat probleem weg.
We komen daardoor niet in het pragmatisme
terecht als land en overheid door
te bedenken wat we moeten
doen om dit te voorkomen.
Wij raken elkaar daarin kwijt.
Als jij niet naar ons toe
komt om ons te helpen,
willen wij niet naar een oplossing
toe gaan. Wij zijn daar nog niet.
Wij hebben nog zoveel andere
dingen om te voorkomen.
Hier zit veel emotie onder. Er zit
druk op Den Haag. De ambtenaren,
de mensen die daar werken en de
mensen die de wetten maken moeten
naar ons komen. Ze moeten
naar ons luisteren.
Als je het samenvat voor jezelf,
wat zou je dan als oproep willen
doen aan de kijker die in Den
Haag bij de overheid werkt en
een bepalende functie heeft? Dit
ga ik jullie allemaal vragen.
Wat moet er gebeuren? Wat zijn
de geleerde lessen? Noem één les.
Kom hier praten over hoe je in
de toekomst een ramp op kunt
lossen voor je burger, niet
over hoe je het kunt voorkomen.
Dat is aan jullie.
Hoe kan je het oplossen op een
manier dat de burger met minder
trauma's overblijft? Dat kun je hier
komen vragen. Wij hebben oplossingen.
Wat zeg jij, Daief?
Ik sluit me daar bijna volledig bij aan.
Ik denk dat je het ook kan voorkomen.
Ik denk dat het grootste probleem
geld is. Dat gaat miljoenen kosten.
Er is een buffer in het begin
van Valkenburg aangelegd,
maar die was binnen een
half uur of een uur al vol.
Bij de rest sluit ik mij aan.
Laat ons achteraf niet maanden of
jaren wachten totdat we iets van steun
zien, maar los het zo snel mogelijk op.
Dit gebied is als ramp verklaard.
Begin meteen met de WTS.
Zelf heb ik weinig verstand van
hoe dat bureaucratisch gaat.
Veel geld erin pompen om te voorkomen
dat dit soort dingen gebeuren.
Heb jij een les die je wil meegeven?
Betrokkenheid en inzetten op
het herstellen van vertrouwen.
Ik weet niet hoeveel psychologen
er op het ministerie werken.
Misschien is het een idee dat er
meer menselijkheid aangeleerd wordt.
Het moet niet alleen maar over
regels, bureaucratie en geld gaan,
maar ook over mensen. Met
name die betrokkenheid.
Onze dochter had in de vorige
verkiezingen een gesprek. Dat was op tv.
Dat was een gesprek tussen
Thierry Baudet en Rob Jetten.
Zij vroeg aan deze twee volksvertegenwoordigers
waar ze waren op 14 juli 2021?
Beiden wisten niet waar ze
waren. Waren jullie maar bij ons,
zei onze dochter. Ze wisten
niet waar zij op doelde.
Het was zo een goede vraag van haar.
Waar waren jullie op dit soort
momenten? Haar tweede vraag als volgt.
Jullie zijn toch volksvertegenwoordigers?
Jullie hadden er moeten zijn.
Wat is een volksvertegenwoordiger?
Waar sta jij voor als je op het
ministerie of in de overheid
werkt? Waar sta je voor als je het hebt over het
woord 'volksvertegenwoordiger'? Dat vond ik goed.
Of je op laarzen komt of
op je Hugo Boss schoentjes,
kom in ieder geval langs en praat
met de mensen. Geef hen vertrouwen.
Dan ga ik naar de burgemeester.
Wat is de les die ze in
Den Haag moeten meenemen?
Het belangrijkste is dat je
gaat kijken wat nodig is,
voordat je regels gaat
opstellen. Snelheid en tempo.
Handel vanuit empathie en niet kil en
afstandelijk vanuit bepaalde kaders.
Daar eten mensen geen brood van.
De problemen zijn menselijk.
Het beleid moet gericht zijn op de
menselijke noden. Er is een afrekencultuur,
een incidentenpolitiek. We gaan pas
iets doen op het moment dat een ramp
zich voltrekt. Wat kunnen we daaraan
doen? Wat moeten we bijstellen?
De lessen die hier uit te trekken
zijn, is om de voortrekkersrol in
te nemen. Je moet voorop
lopen om de mensen te helpen.
Je moet mensen niet
laten zwemmen en zwalken.
Hoe zit het met die verzekeraars?
Op een ander niveau
moet je die zaken doen.
Ik heb dat proberen in te
vullen als burgemeester,
door rechtstreeks met de verzekeraars
in gesprek te gaan en hulp te bieden
aan de slachtoffers.
De dynamiek die hieruit voortkomt
is afhankelijk van het drama.
Bij deze ramp zijn 200
mensen om het leven gekomen.
Heeft dat een rol gespeeld in
de attitude en de houding van de
Nederlandse overheid? Nee, want er is niemand
met een Nederlands paspoort verdronken.
Het was dezelfde ramp, hetzelfde
water en hetzelfde gebied.
In Duitsland en België zijn mensen
verdronken, maar niet in Nederland.
Dankzij de hulpverleners die
tijdig geëvacueerd hebben,
hadden we geen dodelijke slachtoffers.
Ik ben ervan overtuigd dat
als dat wel was gebeurd,
dat het optekenen van te leren
lessen sneller was gegaan.
Dan kom je snel bij een vuurwerkramp
waar wel dodelijke slachtoffers zijn of
bij de Q-koorts, wat
een sluipmoordenaar is.
Daarbij moet je op tafel
leggen dat mensen doodgaan.
Als je als overheid niet snel gaat
acteren, ontzorgt en de juiste maatregelen
en verantwoordelijkheid, dan ben ik degene
die de overheid ter verantwoording zal
roepen op het moment dat er iemand
sterft ten gevolge van het nalaten
van de zorgplicht. Je moet geen mensen
laten wonen in overstromingsrisicogebied.
Ligt dit gebied net te ver van Den Haag?
Dat heeft er niets mee te
maken. Het zijn maar kilometers.
Het gaat om de betrokkenheid.
Dit is een stukje Nederland wat qua landschap
en geomorfologie een andere dynamiek
heeft. Het is niet zo plat als de polder.
De gevolgen van een overstroming
zijn hier anders dan in de rest van
het land. Elk nieuw beleid
vraagt tijd, mensen en geld.
We moeten stoppen met voortdurend
economische afwegingen maken.
Geld is niet het probleem.
Er is niemand op het ministerie
die minder slaapt omdat iemand € 1
te veel heeft gekregen.
Mag ik een brutale vraag stellen?
U weet goed hoe ze het in
Den Haag anders moeten doen.
U kijkt af en toe ook naar
uw eigen rol en alles wat
u op uw bordje heeft.
Is er iets wat u zelf
anders had willen doen?
Nee.
Dat is helder.
Ik heb dat gedaan en
ik doe dat nog steeds.
Ik heb met alle ministers
gesproken. Ik ontvang iedereen.
Ik spreek met de verzekeraars.
Ik probeer de neuzen in dezelfde
richting te krijgen. Dat lukt niet,
omdat de invloed van de
politiek veel te groot is.
Is het nu veilig hier?
Nee, natuurlijk niet.
U moet het als burgemeester toch
veilig houden voor het volk?
Als burgemeester heb ik niet het
mandaat om het veilig te maken,
want ik ben afhankelijk van de provinciale
overheid, het waterschap en de ministeries.
Er zijn veel kapiteinen op één vloot.
Is daar winst te behalen?
Zeker valt er winst te behalen.
Samenwerken.
Dat moet de overheid zelf bedenken.
Het verlagen van de regeldruk.
De [onhoorbaar 00:53:10] aanpak.
Spoor overbodige regelgeving
op en ruim het op.
We zijn aan het soebatten wat
je als eerst met de opgave moet
doen. Die opgave geldt
voor heel Nederland.
Heel Nederland is kwetsbaar voor
de gevolgen van klimaatverandering.
Als het Rotterdam-Rijnmond is, wat
buitengewoon kwetsbaar gebied is,
dan moet je dezelfde maatregelen
nemen. Waar ga je prioriteiten stellen?
Afsluitend heb ik een voorbeeld.
Er is een oefening geweest.
Dat heet een scenario oefening.
Stel dat diezelfde hoeveelheid water
in Groningen zou zijn neergedaald.
Dat zou betekenen dat de stad
Groningen een week lang onder water zou
staan. Dat is een interessante
oefening voor de veiligheidsregio.
Waar ga je met mensen naartoe?
Waar moeten de mensen wonen?
Hoe zorg je voor eten en drinken?
Er is geoefend met dat scenario.
Daar kun je op oefenen, maar
de praktijk is weerbarstiger.
Het is altijd anders. Kijk naar
de schade afwikkeling hier.
Door de onkunde in de beoordeling en het
verstrekken van financiële middelen om
te kunnen herstellen, werd uiteindelijk
de crisis daarvoor betrokken,
namelijk de uitkeringen vanwege corona.
Helder. Een laatste woord.
Ik wil één ding zeggen.
Wij zitten hier om de rol
van de overheid te bekijken.
De rol van de overheid is
om ons de kans te geven ons
emotionele trauma te overleven.
Hun rol is niet om te
zorgen dat we financiële,
organisatorische en
bedrijfstrauma's krijgen.
De landelijke overheid had moeten
zorgen dat wij de kans kregen om onze
emotionele trauma's te verwerken
vanaf dag één. Die van Claudia, Daief,
mijn vrouw en alle inwoners hier.
Ze hoefden er niet voor te
zorgen dat wij zo een map aan
trauma's kregen van alles wat erbij kwam.
Dat zou op een grote tegel
in Den Haag moeten hangen.
Wij moeten de burger de kans
geven zijn trauma te verwerken.
We moeten geen extra trauma's creëren.
Dank je wel, Bart. Hiermee vertaalt
hij het gevoel van veel inwoners.
Dit is het gevoel van bijna
iedereen die dit meegemaakt heeft,
wat niet ter sprake komt.
In de maanden daarna heb
ik dat een term gegeven.
Dat heet 'de ramp na de
ramp'. De ramp na de ramp is
niet alleen de verwerking van het trauma.
Je moet het maar meegemaakt hebben.
Het tweede is het onbegrip dat je
afhankelijk bent van de verzekeraar en
een rijksoverheid, die allemaal
regeltjes oplegt. Je moet dit en dat.
Dat is handelen vanuit wantrouwen.
Dat doet meer met een mens
dan op het moment dat je tot
aan je borst in het water staat.
Dat noem ik de ramp na de
ramp. Die is nog steeds bezig.
We zitten nog altijd in de
nafase, vijf jaar na dato.
We zijn stapjes aan het nemen.
We moeten stoppen met die stapjes.
Er moeten een paar grote stappen
gezet worden. Ik nodig iedereen uit.
Kom langs en ik vertel u hoe het wel kan.
We hebben er een uur over gepraat.
U kijkt nog steeds na
een uur, dank je wel.
Neem mee wat je hier gehoord hebt.
Gebruik dit in je werk en help
deze mensen. Luister naar hen.
Zorg dat dit niet meer kan gebeuren.
Dit is een oproep namens het
volk. Allemaal een laatste woord.
Dank je wel.
Tot snel.
Hetzelfde. Ik hoop je snel te zien.
Dank je wel.
Dank je wel.
Interview over de hersteloperatie na de toeslagenaffaire
Tof Thissen is sinds 2023 voorzitter van de Oudercommissie Kinderopvangtoeslag, een groep van gedupeerde ouders die zich inzet voor ouders die in de problemen zijn gekomen met de kinderopvangtoeslag. Voorafgaand aan zijn voorzitterschap was Tof Thissen algemeen directeur van het UWV Werkbedrijf. Eerder was hij ook actief als gemeenteraadslid en wethouder in Roermond en als Eerste Kamerlid.
Hij vindt dat de overheid niet genoeg leert en pleit ervoor meer buikpijngesprekken te voeren. De overheid krijgt volgens Tof het geschade vertrouwen terug als ze in al haar facetten laat zien dat ze dienstbaar is aan de samenleving.
Bekijk hieronder de video van het gesprek.

Het begint met een brief. Je
krijgt een brief waarin staat in
dat je kinderopvangtoeslag
wordt stopgezet.
Sterker nog, je moet het terugbetalen.
Dat gebeurde een heleboel ouders.
Op dit moment zijn er zo'n 44.000 bekend.
Er zijn nog zo'n kleine 20.000 in protest.
Zij willen ook erkend worden.
Het zal je maar overkomen.
We zitten nu in Den Haag
in een podcaststudio.
Ik zeg 'we', maar er zitten geen
ouders bij die dit is overkomen.
Zij vonden het te heftig
om weer op te rakelen.
de voorzitter van de Oudercommissie
Kinderopvangtoeslag zit er
wel. Dat is Tof Thissen.
Heel hartelijk welkom, Tof.
Dank je wel. We hebben net
besloten dat we 'je' en 'jij' mogen
zeggen. Wat dacht je toen je werd
gevraagd om voorzitter te worden
van die commissie?
Dat ik de volgende dag wilde
beginnen. Liever nog dezelfde dag.
Ik had net afscheid genomen als
algemeen directeur van het UWV
WERKbedrijf. Dat was vroeger het
oude Nederlandse Arbeidsbureau.
Ik was daar zo'n beetje klaar.
Het was me gelukt om alle
personeel van het WERKbedrijf weer
mensgerichte, persoonlijke
aandacht te laten geven aan mensen
die niet op hun verlanglijstje
hadden om werkloos te worden.
Je werd nu voor iets
totaal anders gevraagd.
Ja, maar het had alles te maken
met hoe ik de afgelopen decennia
- betaald door de overheid, dan
wel in dienst van de overheid
- dienstverlening heb gedaan
aan de samenleving in politiek
bestuurlijke functies. Als
Wethouder in de gemeente Roermond
als Kamerlid.
Tof, wacht even. Jij wordt gevraagd
als voorzitter van die ouders,
en als Kamerlid.
maar bent niet zo'n ouder.
Nee.
Vond je niet dat een van die andere
ouders voorzitter moest worden?
Waarom moest jij dat worden?
Het is handig dat iemand niet belast
is met de pijn en het verdriet
van datgene wat hem of haar tien,
vijftien jaar lang is overkomen.
Waarom is dat handig?
Soms moet je zakelijk
boven de materie hangen.
Je bent een adviesorgaan
voor het kabinet, in casu de
staatssecretaris. Je moet zorgen
dat er goed doorwrochte adviezen
komen. Ontdaan van emotie,
terwijl de woede van de ouders er
wel in mag doorklinken.
Moest je je invechten? Of
vertrouwden ze je meteen?
Dat was lastig. Een terechte vraag.
Ze hebben een gesprek met mij gehad
en waren hartstikke enthousiast.
Ze hebben gezien wat ik heb
gedaan in het verleden en welke
opvattingen ik heb over wat de
overheid zou moeten zijn voor
zijn burgers. Een betrouwbaar
schild en niet de vijand.
Ze zeiden dat het dat niet bepaald was.
Jij bent wel van die overheid.
Precies. Daarbij was ik ook
nog eens 27 jaar geprofileerd
GroenLinks-politicus.
Dat vonden ze lastig.
In het begin was dat zeker moeilijk.
Aftasten? Ik vertrouw
op mijn eigen intuïtie.
Op de drie soorten hersens die ik heb.
Dat zijn hersens, hart en buik.
Uiteindelijk zie je dat er een
klik is tussen mij en de ouders.
Niet alleen de leden van de
Oudercommissie, maar ook tal van
andere ouders die ik de afgelopen
ruim drie jaar inmiddels ontmoet
heb.
Er is iets geks met die Oudercommissie.
Ik heb gezocht welke ouders dat zijn.
Op jullie website wordt gezegd
dat het er twaalf tot veertien
zijn. Onder het kopje 'Wie zijn
wij?' staat geen enkele foto
of naam. Heeft dat iets
met discretie te maken?
Willen jullie het niet bekend maken?
Dat willen ze vooral zelf niet.
Ze hebben in het begin heel
veel last gehad van het feit dat
ze lid werden van toen nog het Ouderpanel.
Nu is dat de Oudercommissie.
Onder ouders zit er heel
veel wrevel en animositeit.
Er waren tien leden van de Oudercommissie.
Inmiddels zijn het er elf. We
hebben nog een paar vacatures.
Één vacature hebben we nu opgevuld.
Zij willen zichzelf een beetje
beschermen tegen allerlei gedoe.
Op Facebook en Instagram. Ik heb
gezegd dat ze er ook vanaf kunnen
gaan. Ik ben er ook vanaf. Het
is heel fijn om al jarenlang niet
meer op Facebook en Insta te zitten
en niet mee te doen aan TikTok
met allerlei rare filmpjes.
Dat geeft heel veel rust.
Zij vinden het van belang om te
horen wat er in al die oudergroepen
met ervaringsdeskundigen speelt.
Je kwam erbij. Je werd op een
gegeven moment geaccepteerd.
Jullie geven adviezen. Is er één
moment geweest dat je vond dat
je echt op je plek zat?
Ja, vanaf het begin. Mijn brandstof
om dit te doen is schaamte
over wat een overheid in een
democratische rechtsstaat zijn eigen
burgers heeft aangedaan. Vooral
omdat ik zelf altijd in, of in
opdracht van, de overheid aan
de frontlinie van de samenleving
heb gestaan. Eerst bij sociale
diensten en later bij de VNG.
Schaamte? Ja, ik schaam mij echt.
Ik schaam mij ervoor dat de
overheid in dit land en deze
democratische rechtsstaat
tienduizenden burgers voor de bus heeft
gegooid.
Ik wil het vandaag met
je hebben over 'en dan?'.
Je kunt je hard schamen. Niet
alleen jij, maar ook de overheid.
Er zijn dingen misgegaan,
maar wat leren we daarvan?
Wanneer is het herstel oké?
Is het voldaan, is het goed?
Op de allereerste plek hoop ik
dat dit leidt tot een permanente
reflectie over of we de goede
dingen op een goede manier doen.
Dat eerste is best lastig. Of we
de goede dingen doen wordt bepaald
door de Tweede en Eerste
Kamer, de Staten-Generaal.
Dat is een politiek item.
Dat is de 'wat?-vraag'.
Adviserende ambtenaren mogen
zeggen dat het aan de politiek is
om te beslissen wat er moet gebeuren.
Het is echter aan hen om te
zeggen of het kan en werkt langs
de lijnen die ze bedacht hebben.
Dat de mens of de samenleving
er beter van wordt.
Vind je dat ambtenaren eerder
aan de bel moeten trekken?
Dat ze dingen moeten
doen die ze niet willen?
Daar mag af en toe best een
steviger gesprek over plaatsvinden.
Ik heb elf jaar in de Eerste
Kamer gezeten, waarvan acht jaar
als fractievoorzitter. De rol
en functie van de Eerste Kamer
is een laatste toets op wet- en
regelgeving vanuit de vraag of
iets werkt. Is het uitvoerbaar?
Snappen mensen het?
Als ik een wetsvoorstel moest
behandelen heb ik een paar keer,
ook in debatten, gezegd dat de
75 leden van de Eerste en Tweede
Kamer uitgeburgerd lijken. Snappen
zij hoe zij zich als burger
moeten verhouden ten opzichte
van de wet die ze aannemen?
Je hebt het nu over een best
filosofische aanvliegroute, maar
ook heel praktisch.
Wat moet er dan anders?
Dat is de kern. Stel dat je
burgemeester bent van een grote stad.
Er wordt een voetbalwedstrijd
gespeeld tussen twee clubs die
elkaar op zichzelf genomen heel
graag mogen op het voetbalveld,
maar waar allerlei animositeit is.
Dan zegt zo'n burgemeester dat
hij wil dat de politie in het
kader van openbare orde
en veiligheid optreedt.
Die burgemeester doet de bestelling.
Vervolgens zegt zo'n hoofdcommissaris
van de politie dat hij
erover gaat of hij dat met
bereden politie of met ME doet.
Dit voorbeeld is aardig, maar
ik wil het liever hebben over de
Belastingdienst die zegt dat een
mevrouw of meneer gefraudeerd
heeft. Wellicht alleen omdat ze
een dubbele nationaliteit hebben.
De Belastingdienst Toeslagen
had du moment dat die Wet boeten
en maatregelen van kracht werd
via de Staten-Generaal moeten
zeggen dat dat tot
slachtoffers zou leiden.
Wat jullie over het hoofd zien als
wetgevende macht, is dat mensen
fouten kunnen maken omdat ze het
systeem van de Belastingdienst
Toeslagen niet snappen. Als zij
fouten maken omdat ze het niet
snappen, moeten wij optreden
als gevolg van de wet die jullie
hier in wensdenken naar
de Kamer hebben gebracht.
Dat leidt tot slachtoffers
van de overheid.
Dat moeten wij niet willen. Dat
is de beroemde memo van Sandra
Palmen.
Precies, want zij heeft
geroepen dat dat niet goed gaat.
Ja, dat werd in een la gelegd.
Er is niet geluisterd.
Dat is onwil als we eenmaal in
die uitvoeringsbubbel zitten.
De politiek heeft zijn werk
gedaan en de ambtenaren hebben
geadviseerd. De ambtenaren zijn
verantwoordelijk om ervoor te
zorgen dat het uitgevoerd wordt.
Dat is dan een gestage stroom
van een trein die voortraast.
Totdat iemand zegt: wacht even,
dit leidt tot slachtoffers.
Dat was volgens ons niet
de bedoeling van die wet.
Mevrouw, hou uw mond. Die memo
stoppen we in de la. We gaan door.
Dan komt het uiteindelijk toch
uit, door enorm gezoek van
journalisten. Gelukkig zijn zij
er nog in onze democratische
rechtsstaat. Zij halen dat boven
tafel en zeggen dat dat de overheid
is in een omgekeerde rol. Dat is
geen bondgenoot, maar een vijand
van mensen.
Je zegt dat er een permanente
reflectie moet komen van mensen
op verschillende posities.
Zowel bij de overheid als bij de
uitvoerende organen. Als dan
iemand zijn vinger opsteekt en iets
roept, moet er naar geluisterd worden.
Hoe kun je dat interneren, zodat
het zo blijft en normaal wordt?
Elke directeur-generaal,
secretaris-generaal van elk departement
en politicus moet zich vergewissen
of ze het juist hebben gezien.
Je kunt politieke idealen hebben
en dat neerslaan in een wet,
een regel of beleid. Wanneer je
het contact met de werkelijkheid,
de werkvloer van de samenleving,
bent verloren en niet weet hoe
het neerkomt in de kleinere
wereld van een burger, een gezin
of huishouden, ben je vervreemd
van datgene waar je dienstbaar
aan moet zijn.
Ik wil ervoor oppassen dat we
het te veel hebben over hoe mooi
het zou zijn als je dat kon doen.
Je vinger opsteken en er
wordt naar je geluisterd.
Ons voornemen is om dat beter te doen.
Wat willen die ouders nu? Zij
willen dat er écht geluisterd wordt.
Wat voor adviezen geven jullie
als ouderpanel waardoor er een
verandering komt? Jullie
geven veel adviezen.
In het hele wetgevingstraject hebben
we allerlei dingen geadviseerd
over wet- en regelgeving.
Wat gaat wel of niet werken?
Wat is het belangrijkste advies
dat jullie hebben gegeven?
Wij hebben op een gegeven moment
gezegd om van vertrouwen uit
te gaan. Ga uit van menselijke maat.
Ga luisteren naar het verhaal van ouders.
Wie waren die ouders voordat
de Belastingdienst hen onder de
bus gooide? Wat voor dromen,
talenten of ambities hadden ze?
Waarin zijn ze gefrustreerd
door die overheid?
Je kunt de kindertijd van kinderen
die geleden hebben onder het
feit dat hun ouders of ouder
werd aangemerkt als fraudeur niet
teruggeven. Je kunt er wel voor
zorgen dat die kinderen op grond
van hun talenten, ambities en
dromen weer stappen kunnen zetten
in het leven. Dat die ouders
en ex-partners dat ook kunnen.
Daar heeft de Oudercommissie
voortdurend allerlei adviezen over
gegeven. In alle realisme dat je
die kindertijd niet terugkrijgt.
Dat zijn verloren jaren in het leven.
Je hebt geknokt tegen de
Belastingdienst en geleden onder het
feit dat je daar verschrikkelijke
schulden door kreeg aangemeten.
Je bent gevlucht naar het
buitenland om te ontsnappen aan de
Belastingdienst. Dat kun
je niet terugkrijgen.
Wat je wel kunt terugkrijgen,
is dat de overheid je schadeloos
stelt en rechtvaardiging geeft
over de erkenning dat zij een
fout heeft gemaakt. Wij hebben
de uitvoering van uw talenten,
dromen en ambities voor
jaren on hold gezet.
Het is nog veel erger dat het
naar beneden toe is bijgesteld.
Wij gaan u nu in staat stellen
om dat alsnog te gaan doen.
Je hebt geadviseerd om van
vertrouwen uit te gaan.
Ja.
Er zijn heel veel adviezen geweest.
Ik heb op de website gekeken.
Ik zag het meest recente advies
aan mevrouw Palmen dat je hebt gegeven,
namens die ouders natuurlijk aan mevrouw
Palmen. En daar heeft u het over de
toeslagen affaire. Moeheid,
ondertekend hebt namens die ouders.
Het woord 'toeslagenaffaire-moeheid'
komt erin voor.
Merkt u dat enorm? Ja.
Ja.
Wat voor consequentie heeft dat?
Merk je dat enorm?
Dat is hetzelfde als in Zuid-Limburg
zeggen dat het hoogwater
al bijna vijf jaar geleden is.
Zitten we dan nog te zeuren
over de schade daarvan? Ja.
Rondom Tata Steel vertellen mensen
nog steeds dat ze last hebben
van de uitstoot. Chemours en
de aardbevingen in Groningen.
Ook van het kinderopvangtoeslagschandaal
merken mensen dag in
dag uit nog de gevolgen.
Iedereen is bij lange na nog niet
schadeloos gesteld.
Dat is de status quo. Je merkt
het inmiddels aan de samenleving.
Het Midden-Oosten, Gaza, Libanon
en de uitermate ernstige oorlog
in Iran. Een idiote president
in de Verenigde Staten maakt van
de wereld een speelhol waar hij
gokt, veinst en zelf schandalig
rijk wordt. Mensen vragen zich
af of we die toeslagenaffaire
ook nog hebben. Ja, die hebben we nog.
Voor duizenden ouders is dat
nog dagelijkse realiteit.
Wat als je één ding mag
veranderen bij de overheid?
Ik wil graag de lessons
learned van je weten.
Wat zou de eerste les zijn? Je
zegt om van vertrouwen uit te
gaan. Hoe dan?
Maak op de eerste plaats contact.
Maak contact met mensen
die je iets hebt aangedaan.
Hoe moeten ze dat doen? Moeten
ze het zoveelste loketje openen?
Ga er naartoe. Bel op. Toen ik bij
het UWV, de VNG en in de politiek
werkte, heb ik gezegd dat ik
word betaald uit de portemonnee
van 18 miljoen mensen. Dat
betekent dat ik meer dan mijn best
moet doen. Ik word betaald omdat
ik dienend ben aan de samenleving.
Ik ben niet dienend aan de
bubbels hier in Den Haag.
Ik ben dienend aan de samenleving.
Er moet gebeld worden? Geen enge brieven.
Ga naar mensen toe. Wajongers
zijn mensen die soms dubbel
gehandicapt zijn en beperkt
in hun mogelijkheden.
Als we bij het UWV geen contact
met hen kregen en ze niet op
gesprek kwamen, betekende dat
dat ze eventueel gekort werden
op de uitkering. Dan zei ik tegen
mensen om er naartoe te gaan.
Je weet waar ze wonen
en hebt de NAW-gegevens.
Ga er naartoe, ga bellen.
Jij zegt dit nu heel enthousiast.
Hoe denken die ouders daarover?
Zij willen niets liever dan een
gesprek met iemand die naar hen
luistert. Met open vizier, zonder
vooroordeel, zonder de gedachte
dat er wel ergens iets
fout zal zijn gegaan.
Dat ze toch ergens een loopje
hebben genomen met de regels.
Zij willen dat ze vertrouwd worden
in het verhaal dat ze vertellen.
Dat is het succes van de
Stichting (Gelijk)waardig Herstel.
Dat is het succes met die
luisterende schrijver.
Die gaat zitten en zegt tegen
iemand om zijn verhaal te vertellen
zoals het gegaan is.
Hij schrijft het dan op.
Uiteindelijk is het verhaal van
jouw leven en van wat jou overkomen
is, het uitgangspunt om
jou schadeloos te stellen.
Les één is dus om er naartoe
te gaan en te luisteren.
Ja, en realiseer je dat je van hen bent.
De overheid is van de samenleving.
In de overheid hebben wij
belegd wat je individueel niet
georganiseerd krijgt. Je kunt geen
treinrailsverbindingen aanleggen,
als individueel persoon.
gezondheidszorg of onderwijs
organiseren of vuil ophalen als...
Dat is logisch.
Dat ligt bij de overheid. Dat
betekent dat als je de overheid
nodig hebt of als de overheid
iets verkeerds met je doet, de
medewerkers van de overheid zich
moeten realiseren dat ze dienend
zijn aan die samenleving.
Juist. Naar hen luisteren
betekent ook dat de koning en de
minister-president luisteren.
Zij gingen met ouders aan tafel
zitten. Hoe hebben ze dat ervaren?
Zeker in het begin hebben ze dat
als ongelooflijk positief ervaren.
Ik heb Schoof in die drie jaar
dat ik nu voorzitter ben inmiddels
twee keer gezien. De komende maand
komt de nieuwe minister-president
Jetten langs. In de eerste jaren
is Rutte vier keer of vijf keer
op bezoek geweest. Het gaat hen
pas ergeren als ze zien dat het
niet opschiet.
Precies. Er kan wel geluisterd
worden, maar er moet ook iets gebeuren
In dat systeem van de overheid die dat herstel ook moet organiseren, dat er iets zit wat...
Mensen van de herstelorganisatie
willen hard rennen en lopen,
maar iets in dat systeem van
uitvoering zegt om op te passen.
Het moet wel rechtmatig en
verantwoord zijn aan de samenleving.
Dus, er kan geluisterd worden.
Les één is dat er geluisterd
moet worden, maar les twee is dat
er actie ondernomen moet worden.
Ja, er moet wat gedaan worden.
Wat is uw advies?
In het begin ging het al
helemaal verkeerd met alle goede
bedoelingen. Iedereen kreeg € 30.000.
Als zich zo'n ramp zich heeft
voltrokken, denk dan eerst na met
een aantal knappe koppen en
mensen die niet in dat systeem van
uitvoering van die overheid
zitten, over wat mensen het meest
op prijs zouden stellen. Wat
heel goed was, was dat de
minister-president ondertekende
dat men geen fraudeur was.
Daar konden mensen wat
mee in hun eigen netwerk.
Ook daar waren er familie, vrienden
en vriendinnen die dachten:
waar rook is, is vuur. Die mensen
waren heel blij dat ze konden
laten zien wat de
minister-president had ondertekend.
Dat ze geen fraudeur waren en
geen misbruik hadden gemaakt.
Vervolgens moet je nadenken over
hoe we die herstelorganisatie
in- en op gaan zetten. Dat deden
ze bij dezelfde organisatie
die het ook had veroorzaakt.
Ik ben er in principe voor dat
als ik een fout maak, ik moet
zorgen dat ik die fout
oplos. Daar kan ik van leren.
Ik hoop dat ik ondanks mijn wat
hogere leeftijd, nog altijd open
sta om dingen te leren. In dit
geval zit dat in de Belastingdienst,
bij een ministerie van Financiën,
die in alle vezels uitstraalt
en ruikt naar dat het
rechtvaardig moet zijn.
Je mag geen onderscheid maken in
wat we niet kunnen verantwoorden.
Het moet verantwoord
worden aan de samenleving.
Het was toch zo dat de Belastingdienst
mankracht tekort had en
daarom riep dat ze één lijn zou trekken?
Iedereen die boven de € 5.000
schulden heeft, is een fraudeur.
De Belastingdienst
werkte met de botte bijl.
Zijn er nu meer mensen aangenomen?
Is dat mankracht tekort opgelost?
Dat is niet menskracht. Dit is
een politieke wet die doorgevoerd
is in een uitvoeringsorganisatie.
Die heeft geleid tot een strengheid
die slachtoffers heeft gemaakt.
Bijna niemand heeft zich
afgevraagd waar men mee bezig was.
Bij het UWV zei ik altijd dat je
je misschien gehouden hebt aan
alle formats die er zijn in
adviesgesprekken met iemand die werk
zoekt, ander werk zoekt of een
uitkering krijgt, maar aan het
eind van het gesprek heb je toch buikpijn.
Heb het in zo'n team met
elkaar over je buikpijn.
Heb buikpijngesprekken. Probeer
om bij je leidinggevende ruimte
krijgen om met elkaar na te
denken over hoe je die buikpijn op
kunt lossen. Daar gaat het vaak om.
Waar kan ik die burger waar ik
dienstbaar aan moet zijn mee helpen?
Buikpijngesprekken is een mooi woord.
Dat geldt zowel voor de overheid,
de Belastingdienst als voor
wie werkmatig betrokken is bij zo'n zaak.
Wordt er voldoende geluisterd
naar ouders die met buikpijn en
nog veel meer ellende zitten?
Je zou je af kunnen vragen of ze
bijvoorbeeld genoeg psychologische
steun vanuit de overheid
aangeboden krijgen.
Er komt nu een steunpunt Mentale
Ondersteuning. Dat zit bij ARQ.
Zij hebben ook het Centrum'45
onder zich. Er is veel opgezet.
Er zijn 342 gemeenten die aan
brede ondersteuning doen op de
vijf leefgebieden wonen,
leven, onderwijs et cetera.
Dat is allemaal prima. Ik kom nog
te veel ouders tegen die zeggen
dat het er allemaal is, maar dat
ze ongelooflijk hun best moeten
doen om het naar hen toe te krijgen.
Ze moeten nog steeds dingen bewijzen.
Niet aannemelijk maken, maar bewijzen.
Ik weet niet hoe het met jou is,
maar ik heb geen bonnetjes meer
van vijf jaar geleden. Er zijn
ouders die nog iedere keer dingen
moeten aantonen. Zij
kunnen het niet aantonen.
Zij kunnen het verhaal aannemelijk maken.
Je kunt mensen in hun
omgeving als getuige horen.
Zij zullen zeggen wanneer ze in
de shit is gekomen, wanneer dat
huwelijk naar de Filistijnen gegaan.
Wanneer er problemen zijn gekomen
met kinderen of wanneer ze
het huis uit is gezet. Dat zijn
dingen die je aannemelijk kunt
maken. Mensen verzinnen dit niet.
Ik ga er nog altijd vanuit dat
mensen dit soort dingen écht niet
verzinnen. Als het gaat over 100%
gedupeerde ouders, die 44.000,
laat er dan bij 2 of 3% iets
zijn. Mensen worden moedeloos.
Vandaag zag ik van alles
op de groepsapp langskomen.
Leden in mijn Oudercommissie
zijn moedeloos, omdat ze iedere
keer weer geconfronteerd worden
met uitspraken van een politicus,
een organisatie, UHT, you name it.
Ze denken dat mensen hier niet leren.
Was die € 30.000 die generiek
werd uitgekeerd te weinig of niet
passend?
Nee, dat hadden ze nooit zo moeten doen.
Iedereen kende wel iemand die maar
€ 3.000 schuld had en € 30.000
kreeg. Plus 27. Ik wou
dat ik dat had. Snap je?
Een lid in de Oudercommissie
had een hartstikke goede baan.
Ze hadden allemaal goede banen en
waren hardwerkende Nederlanders.
Een bepaalde politieke partij
neemt het altijd voor hen op.
Ze hebben altijd goede banen gehad.
Deze mevrouw had een supergoede
baan en is alles kwijtgeraakt.
Dan heb je het over schadeloosstelling
van pensioen gehad, een
carrière die gesneuveld is,
kinderen die het huis uit zijn of
verkoop van het huis onder
de hypotheekwaarde terwijl de
hypotheekschuld bleef. Een man
zei op een gegeven moment dat
ik een dom mens was. Hij was weg,
want dit ging het niet worden.
Als je dat optelt, is dat in
financiële zin een ongelooflijke
schadepost. In morele of humane
zin is dit een onvoorstelbare
klap die iemand gekregen heeft.
Ik vind het bewonderenswaardig
dat hij iedere keer als we
Oudercommissie hebben weer stevig
naar binnen komt en bezig is
met een studie om zich te verbeteren.
Inmiddels woont hij weer goed
en zijn de kinderen weer terug
et cetera. Dan denk ik: petje
af. Ondanks de ondersteuning.
Ik hoor dat jullie een appgroep hebben.
Jullie komen één keer in
de twee weken bij elkaar.
Één keer online en één keer live.
Vanavond is live in Utrecht.
Dan wordt er gesproken met elkaar
over wat jullie willen of er
worden dingen gedeeld?
Ik hoor verschillende adviezen.
Wat is een volgend advies waarvan
je denkt dat het iets is dat
Ja.
we nu moeten veranderen
in de maatschappij?
Shit happens. Er kunnen altijd
dingen fout gaan, ook op het niveau
van de overheid. Al dan niet
gedragen door de Staten-Generaal.
Meestal wel, want dat is uitvoering
van wet- en regelgeving of
beleid. Als er iets fout gaat,
probeer dan op de allereerste
plaats tijd voor reflectie te gebruiken.
Moeten wij dit zelf oplossen?
Of vragen wij een instantie die
niet met haarvaten vastzit aan
het systeem van de overheid die
het veroorzaakt heeft om het
te doen? We moeten leren dat
dat de allereerste vraag is die
beantwoord moet worden.
Kan je dat uitwerken?
Ouders zeggen dat de dader
nu ook de oplosser is.
Ze hebben te veel in hun privéleven
gemerkt dat dat heel moeilijk
Dat gaat heel moeizaam. Het
heeft geen zin om voortdurend de
is.
De Belastingdienst is nu de vijand.
Belastingdienst de dader te
blijven noemen, maar dat is wel hun
ervaring. Ze zijn gigantisch voor
de bus gegooid en ten onrechte
beschuldigd van iets wat
ze niet gedaan hebben.
Ze moeten alle vertrouwen hebben
dat dezelfde Belastingdienst
in staat is om het herstel te organiseren.
Zie je dat soms juist wel goed gaan?
Dat iemand schadeloos wordt
gesteld of geholpen wordt door de
Belastingdienst en tevreden is daarmee?
Er zijn best wat
vaststellingsovereenkomsten getekend.
Er zijn al een paar duizend mensen
schadeloos gesteld die verder
kunnen met hun leven. Die dat
leven weer hebben opgepakt.
Het duurt zó lang dat je bijna
denkt dat het systeem het heel
erg moeilijk vindt om tempo te maken.
Chris van Dam heeft in februari
2025 het rapport 'Minder beloven,
meer doen' uitgebracht. Hij gaf
aan dat men er een kluwen van
had gemaakt. Mensen zijn vastgelopen
en deden iets fout in een
labyrint bij het aanvragen
van de kinderopvangtoeslag.
Datzelfde labyrint was ook het
labyrint om naar wegen van herstel
te lopen. Daar liepen mensen ook
in vast. Mensen waren ontevreden.
Vandaar dat er zoveel duizenden
mensen in bezwaar zijn gegaan.
Jij hangt er boven en constateert
dat ze het moeilijk vinden
dat de Belastingdienst de dader
was en het nu zelf oplost.
Wat adviseer je dan?
Wat moet er veranderen?
Allereerst beginnen met nadenken
of we het zelf kunnen oplossen.
Dat is het allerbelangrijkste.
Misschien had hier gezegd moeten
worden dat we dit niet zelf
op gaan lossen. Wij zijn
ondersteunend aan degene die het gaat
oplossen. Daardoor maak je een
soort buitenboordmotor die ook
inspirerend kan zijn voor de dienst
die de komende decennia verder
moet met de toeslagen. Als dat
niet veranderd gaat worden, want
dat hele toeslagensysteem is idioot.
Dat gaat ervan uit dat heel
veel burgers in ons land de
noodzakelijke en niet te vermijden
kosten van hun bestaan niet
kunnen betalen. De zorgverzekering
en de huur kunnen ze niet
betalen. De kinderopvang
kunnen ze niet betalen.
Er is een kindgebonden budget,
dus ook de opvoeding van kinderen
Van die vier leefgebieden erkent
de overheid dat dat noodzakelijke
kunnen ze niet betalen.
en niet te vermijden
kosten van bestaan zijn.
Burgers kunnen dat niet betalen.
Wij gaan niet over tot een
inkomensafhankelijke vrijstelling.
We maken een hele grote sociale dienst.
Dat noemen we de Belastingdienst
Toeslagen en we suppleren datgene
wat mensen zelf niet kunnen betalen.
Dat is dat circus van toeslagen.
Je kunt een fout maken wanneer
je een maand of een half jaar
meer hebt gewerkt en
dat vergeet op te geven.
Dat kan gebeuren, dat is menselijk.
Dan word je dus aangemerkt als fraudeur.
Zeg je dat er nog meer affaires
boven ons hoofd hangen?
Ja, natuurlijk.
Die gaan we nog krijgen
als we niet ons best doen?
We hebben blijkbaar samen een
land, een samenleving, die uitgaat
van het feit dat heel veel mensen
de noodzakelijke en niet te
vermijden kosten van het
bestaan niet kunnen betalen.
We hebben een circus opgetuigd
waarin mensen er bijna niet aan
ontkomen om fouten te maken.
Je zegt dat we dat
circus moeten vermijden.
Geef geen toeslagen meer, maar
zorg dat ze het op een andere
manier kunnen betalen.
Zorg voor inkomen, zodat
alles betaald kan worden.
Is dat een advies dat jij
nu namens de ouders geeft?
Daar hebben we het als
Oudercommissie over.
Wij zijn uiteraard geen politieke partij.
Iedereen erkent dat we in de
problemen zijn gekomen doordat wij
die toeslagen nodig hebben.
Soms ook nog eens in combinatie.
Niet alleen de kinderopvangtoeslag,
maar ook de zorg- of
huurtoeslag. Als je eenmaal wordt
aangemerkt als iemand die misbruik
heeft gemaakt, wordt ook naar
de andere toeslagen gekeken.
Als je die al had. Niet iedereen
heeft die accumulatie van
toeslagen. Dat systeem moet anders.
Daar hebben ze het in Den Haag ook over.
Net zo goed als over gratis kinderopvang.
Dat is niet gratis, maar dat
betalen we met zijn allen.
Voor mensen die kinderen
hebben, wordt het gratis.
Daar hebben ze het al jaren over.
Ik zie allemaal tips. Zeg je
dat als oud-GroenLinkser, met je
Nee, dat zeg ik ook als
voorzitter van de Oudercommissie.
groene hart?
Dat zou hen namelijk ontslagen
hebben van labyrinten waarin ze
verdwaald zijn en waar ze
onnodige fouten hebben gemaakt.
Vervolgens zijn ze aangemerkt
als fraudeur of als iemand die
misbruik heeft gemaakt,
met alle ellende van dien.
Dat is goedgemaakt met die brief
van Mark Rutte, met die mooie
handtekening eronder. U was geen
fraudeur en maakte geen misbruik.
Ik sluit niet uit dat het in
de toekomst weer gebeurt, omdat
het systeem ongelooflijk ingewikkeld is.
Mensen hebben die toeslagen
hartstikke hard nodig om de combinatie
werken en zorg of werken en
kinderen te kunnen blijven doen.
Je moet dus naar iets anders toe.
Wil je er écht van leren, dan zul
je het anders moeten organiseren.
Dan zul je met elkaar de discussie
moeten voeren dat mensen inkomen
krijgen om dit soort dingen
zelf te kunnen betalen.
Maak de kinderopvang zoals in Scandinavië.
Maak het voor iedereen betaalbaar
en toegankelijk, net als het
basisonderwijs. Gratis,
maar het is niet gratis.
Dat betalen we met z'n
allen uit de belastingpot.
Zal het vertrouwen in de
overheid dan weer gaan toenemen?
Ja. Het vertrouwen in de
overheid is heel erg geschaad.
Er zijn politieke partijen die
daar enorm misbruik van gemaakt
hebben. Zij hebben bepaalde
dingen uitvergroot, waardoor het
vertrouwen nog verder is teruggelopen.
De overheid krijgt het vertrouwen
terug als ze in al haar facetten
laat zien dat ze dienstbaar
is aan de burgersamenleving.
Dat wil niet zeggen dat je die
burgers allemaal gelijk moet geven,
maar wel dat je het serieus neemt.
Dat jij wordt betaald uit die
portemonnee van die 18 miljoen
mensen. Je moet meer dan je best doen.
Als jij het als Kamerlid niet
snapt, moet je nagaan hoe je het
kan veranderen zodat je
het als burger wel snapt.
De 225 leden van de Staten-Generaal
moeten ook inburgeren.
Niet alleen de mensen die van
heinde en ver hiernaartoe komen,
maar ook de leden van de Staten-Generaal.
Je moet ze laten inzien dat zij
dienend zijn aan de samenleving.
We zijn ook burgers, daarom zijn
wij volksvertegenwoordigers,
omdat wij ook die burger zijn.
En wat ik hier vanavond
aanneem in de, in de Kamer,
of dat nou de Tweede of de Eerste Kamer
is,
Ik moet snappen hoe ik me als
burger moet verhouden tegenover
wat ik aanneem in de
Tweede of de Eerste Kamer.
Dat geldt voor alle ambtenaren.
Je kan het prachtig verwoorden.
Het is haast utopisch.
Zo zouden we de samenleving
kunnen inrichten, maar de praktijk
is heel weerbarstig. Wat is in de
praktijk de grootste tegenwerkende
Dat de departementen
werken zoals ze werken.
kracht?
Iedereen die hier directeur,
directeur-generaal of SG wordt,
wordt opgevoed in een systeem
dat zichzelf versterkt.
Dat versterkt zichzelf.
Hoe gaan we dat voorkomen?
Ik kan dit soort voorbeelden niet geven.
Waarom niet? Ga je dan namen noemen?
dan? Nee, niet namen,
Geen namen, maar dat is herkenbaar.
Spreek vrijuit. Ik zou het fijn
vinden als de bestuurders van
grote overheids dienstverlenende
organisaties ervaringsdeskundigen
zijn van die organisatie. Ik zou
het prachtig vinden als iemand
voorzitter was van de raad van
bestuur van een UWV of DUO die
weet wat het is als je
een tijd in de WW zit.
Je maakt nu een zijstapje.
Hou het eens bij deze affaire.
Nee, dat heeft hiermee te maken.
Men blijft secretarissen
generaal, directeuren-generaal en
directeuren in de ambtelijke
organisatie leren in de
middelpuntvliedende kracht dat
departementen moeten blijven
functioneren zoals ze altijd functioneren.
Als je bijna nooit meer mensen
van buiten haalt, maar ze altijd
opvoedt vanaf de lagere loonschalen
in het departement tot een
sky high-carriere, dan loop je
het risico dat je het contact
met de samenleving verliest.
Dat je het contact verliest
met de burgersamenleving.
Daar moet gesneden woorden.
Nee. Er moet niet gesneden worden,
er moet heropgevoed worden.
Het moet veranderd worden.
Ja, radicaal veranderd worden.
Ik las het laatste advies wat
je gaf aan Sandra Palmen namens
dat ouderpanel. Dat was een twee
pagina's-lang verhaal, met een
enorm ambtelijk taalgebruik.
Geen enkele gewone ouder
zou het zo opschrijven.
In feite was het een vraag aan
Sandra of het allemaal wat sneller
kan. Luister naar ons. Dat
werd heel wollig opgeschreven.
Waarom is dat?
Op de allereerste plaats
schrijven we het samen.
Wij maken een concept. Dat doe ik
samen met mijn bestuursadviseur
Martine.
Jouw handtekening staat eronder.
Ja, dat is zo. Dat gaat langs
de leden van de Oudercommissie.
Zij hebben daar commentaar op.
Zij zeggen wat scherper of anders
kan. Dat wordt allemaal veranderd.
Misschien heb je gelijk als je
zegt dat dat allemaal wat concreter
moet. Wij willen een advies
waarvan we weten dat ze die taal
verstaan. Dat ze er wat mee gaan doen.
Ambtelijke taal wordt verstaan?
Ja. Dat is de fuik waar
je ingetrokken wordt.
Dat doe ik liever niet, want je
bevestigt daarmee wat je zegt
dat moet veranderen. Aan de andere
kant hebben we vaak het gevoel
dat er niets gedaan wordt met
adviezen die we gegeven, omdat
ze niet verstaan worden. We
hebben veel te vaak het gevoel dat
we pas een advies kunnen
geven als iets al geregeld is.
Ik ben van het soort
dat vooraf iets vraagt.
We hebben een idee bij de
Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen.
We komen bij jullie langs om
te toetsen waar we rekening mee
moeten houden. Misschien is
het absoluut geen goed idee.
Dat wordt slechts zeer sporadisch gedaan.
Je gaat uiteindelijk meepraten
met de taal waardoor je omgeven
wordt. Mensen hebben hard
geroepen bij organisaties als de
Belastingdienst of de overheid.
Er werd niet naar hen geluisterd.
Is dat niet de reden dat ze
zich aanpassen aan het systeem?
Jij zegt nu zelf dat er
geluisterd moet worden. Hoe dan?
Ik leer weer van dit gesprek.
Misschien moet dat af en toe wat harder.
Die ervaring hebben we al gehad.
Dan krijg je de pin op de
neus en word je gecorrigeerd.
Dan zegt het apparaat van de
Belastingdienst Toeslagen onder
leiding van de staatssecretaris
dat je van hen bent.
Ik vind van niet. Je hebt
ons in het leven geroepen.
Het instellingbesluit komt van
de staatssecretaris/het kabinet.
Een adviesorgaan mag toch tegenspreken?
Dat mag toch af en toe zeggen
dat ze het er niet mee eens is?
Dat is iets waar we op dit moment
actuele discussies over hebben.
Mooi en belangrijk.
Dat is heel belangrijk. Het
begint met de erkenning als je aan
de knoppen zit. Dat je veel waarde
hecht aan de mensen die kritiek
op je hebben, die jou
durven tegen te spreken.
Die durven te zeggen dat de
keizer geen kleren aan heeft en in
zijn onderbroek loopt. Ik heb
mijn leven proberen vol te houden
toch af en toe dat kleine
jongetje aan de kant te zijn.
Dat je zegt dat de keizer in zijn
onderbroek loopt en geen nieuwe
kleren aan heeft. Soms lukt dat
en soms niet, omdat je wil dat
je advies bij de Tweede
Kamer wordt verstaan.
Dan doe je maar mee in die wereld
waarvan je zegt dat die radicaal
Je verwoordt dit mooi.
Je zegt hele rake dingen.
moet veranderen.
Ja. Mooi hoe je dit, verwoordt en
je zegt hele rake dingen.
Ik wil langzaam maar zeker
naar een afronding gaan.
De ouders ontbreken aan tafel,
maar jij spreekt heel veel met
hen. Is er wel eens een opmerking
geweest van een van de ouders
waarvan jij leerde?
Zeker in het begin. Ik heb ze
allemaal persoonlijk bezocht en
ze hun eigen situatie laten vertellen.
Wat ze hadden meegemaakt en hoe
ze in die situatie terecht zijn
gekomen. De haren rezen me te berge.
Ik heb altijd gedacht dat het
niet zo erg was, maar het was nog
veel erger dan ik dacht. Ik vond
dat ze zich moesten verantwoorden.
De overheid heeft nu erkend
dat ze een fout heeft gemaakt.
Van de weeromstuit moet
je dingen kunnen aantonen.
Ik heb geleerd dat dat niet meer kan.
Er zijn mensen die op een gegeven
moment alles hebben verbrand.
Zij dachten dat ze pal tegen
die schadeloosstelling zaten en
het zou gaan gebeuren. Ik kan afsluiten.
Ik gooi alles weg of versnipper alles.
Er zit een maagzweer bij
bijna alle gedupeerde ouders.
Ze moeten iedere keer
alles weer verantwoorden.
Een lid van de Oudercommissie
vroeg aan mij of het UWV zijn
polisadministratie al vanaf het
einde van de vorige eeuw op orde
heeft. Ik heb gezegd dat ik wel
eens kan praten met mijn oud-collega
die algemeen directeur
is van Gegevensdiensten.
Hij zei dat dat sinds
2015 pas echt op orde is.
Dat lid van de Oudercommissie moest
in haar traject kunnen bewijzen
wat ze in 2010, 2011 en 2012 aan
salaris en aan pensioenpremies heb.
Bewaar je shit. Dat
kun je praktisch leren.
Zorg dat je zelf je
administratie op orde hebt.
Als je die niet op orde hebt, kun
je dat niet van een gedupeerde
ouder eisen. Ik ben altijd
actief in de overheid geweest.
Politiek, bestuurlijk en in
dienstverlenende organisaties.
Dat was iets dat op zijn plek viel.
Een eye opener. De overheid heeft
zelf haar eigen administratie
niet op orde en eist van
gedupeerde ouders dat ze het moeten
Als je op de website komt van
het Ouderpanel hebben jullie als
kunnen aantonen.
grote banner 'Als het niet kan
zoals het moet, dan moet het maar
zoals het kan'. Waarom
is dat jullie parool?
Het is van minister De
Koning van Sociale Zaken.
Hij was van ARP, later het CDA.
Ik vind dat het adagium van wat
de overheid zou moeten zijn.
Als het kan zoals het moet, dan
moet het maar zoals het kan.
Dat geeft een opening voor
die buikpijngesprekken.
Daar gaat het om. Als ik doe wat
ik moet doen en het voelt niet
goed omdat mensen er niet mee
geholpen zijn, dan moet ik erkennen
dat mijn drie soorten
hersenen dat niet accepteren.
Dan moet ik in conclaaf
gaan wat dan wel kan.
Dat kan dan misschien niet het
volledige gelijk zijn, maar je
kunt wel een begin maken.
Mensen snappen dat dan ook.
Mensen snappen dat als je met
elkaar iets afspreekt, je je daar
doorgaans aan moet houden. Als
het flagrant onrechtvaardig voelt
of is, moet je met elkaar
nadenken waar de marges zijn.
Hoe kunnen we het dan wel oplossen?
Zorg dat die buikpijn geen burn
out wordt en je met je werk stopt,
maar zorg dat er naar je geluisterd wordt.
Precies. Je wordt er als overheid
beter van dat als je met zijn
allen buikpijn hebt, je na durft
te gaan hoe je die buikpijn
op kan lossen voor de mensen
waarvoor het bedoeld is.
Buikpijn moet de openheid in.
Ja.
We moeten maatregelen nemen. Dat
is een conclusie van dit gesprek.
We moeten niet vervreemden
van de werkelijkheid.
Dat is het aller-, aller-,
allerbelangrijkste.
Jij gaat naar de ouders toe. Je
gaat vanavond met ze in conclaaf.
Wat ga je ze vertellen over dit gesprek?
Dat ik een mooi gesprek heb gehad
en dat ik hoop dat het bijdraagt
aan de lerende overheid. De lerende
overheid zijn mensen die leren.
Mensen moeten leren. Leg
vooral de buikpijn op tafel.
Ga uit van de goedheid van de
mens en ga persoonlijk bij ze op
gesprek.
Ja.
Luisteren naar elkaar.
Zonder oordeel.
Helder. Ik zou zeggen: doen.
Gaan we doen.
Ja. Dank je wel. Graag gedaan.
Georgina Kuipers
Wetenschappelijke reflectie
Op basis van de samengestelde tijdlijn en de video’s ging Ellen Kleinlangevelsloo in gesprek met Georgina Kuipers, co-decaan en senior onderzoeker bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, om van haar een reflectie te horen op de inhoud van de tentoonstelling.
In 2021 promoveerde Georgina Kuipers op het proefschrift Beschadigd vertrouwen. Vertrouwenwekkend schadebeleid na door de overheid gefaciliteerde schade. Georgina is lid van de externe begeleidingscommissie van het Onderzoek hersteloperatie toeslagen.
Georgina gaat in op haar model van zes principes voor vertrouwenwekkend schadebeleid, dat bedoeld is om overheden bij hersteloperaties te helpen afwegen wat ze gaan doen. Een brugfunctie tussen de logica van de overheid en de leefwereld van gedupeerden is volgens haar cruciaal. Ze pleit ook voor meer kennisuitwisseling, volgens haar één van de belangrijkste pijlers om hersteloperaties voor de toekomst beter te maken.
Bekijk het artikel van het gesprek.
Opening 24 juni
De tentoonstelling werd op 24 juni geopend door Bart Snels. Benieuwd naar de rode draden van de bijeenkomst?
Lees de terugblik.
