Beleid maken is één ding, het uitvoeren ervan een ander. De relatie tussen uitvoering en beleid ligt onder een vergrootglas, na onder andere de Toeslagenaffaire, de instelling van de Tijdelijke Commissie Uitvoeringsorganisaties, het overheidsbrede programma Werk aan Uitvoering en de Staat van de Uitvoering.
De uitvoering staat dicht bij de burgers en bedrijven en tegelijk verder van de politiek: zo ontstaat een eigen dynamiek. Uitvoeringsbazen opereren in een complexe context, waarin zij de menselijke maat in acht moeten nemen, maar vaak ook te maken hebben met moeilijk of niet uitvoerbare wet- en regelgeving. Hoe geef je loyaal gevolg aan politieke wensen; en houd je je rug recht wanneer politieke wensen onuitvoerbaar zijn? Dit zijn vragen die aan de orde komen in dit thema.
Videofragmenten
Wees dienstbaar aan je medewerkers
22-09-202502:22mp4170,3 MB
DownloadLaat ik het zo zeggen: in Haaglanden, toen ik daar kwam, daar had je de brandgang, heette dat. En dan moest je één jaar in het uniform op straat, dan wel direct leidinggeven aan de straat en één jaar in de opsporing gewoon als rechercheur aan het werk. En dat is mij uitstekend bevallen. Je had dan weliswaar de politieacademie gedaan, een leidinggevende opleiding, maar je moest eerst gewoon een jaar in het blauw en een jaar in de opsporing werken. Eén, leer je er heel veel van. Twee, je leert...
En wat ik daarmee zeg: het is belang om feeling te houden met de uitvoering. En als je gaat leidinggeven, ik ging dat voor het eerst echt doen bij de herziene politieopleiding. Bij de mensen die stagebegeleiders waren van jonge studenten. En ik denk dat een hele belangrijke taak van leidinggevenden is om de vraag te stellen: wat hebben jullie nodig om je werk goed te doen? Dus als de leidinggevende, zeker op het operationele niveau, hoor je eigenlijk dienstbaar te zijn aan je medewerkers. En dat woord di...
En als leidinggevende hoor je ze ook te corrigeren, richting te geven. Waar zijn we voor op aarde? Dat kan ik ook allemaal vertellen. Te enthousiasmeren. Maar ik denk dat het vooral belangrijk is met hen het gesprek aan te gaan: wat heb je nodig? Kan ik dat? Kan ik dat niet? Het faire antwoord te geven. En of dat dan uiteindelijk betekent dat er een kloof is? Ja, er zal altijd een uiteindelijke kloof zijn tussen de top en de organisatie. Al is het maar omdat het ook in hiërarchische zin de afstand er is....
Videofragmenten eerste en tweede reeks