Liesbeth Spies

Introductie door de curator

Toen ik werd gevraagd als curator van de digitale tentoonstelling over de lokale democratie, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Een groot deel van mijn loopbaan ben ik bezig met de manier waarop de democratie binnen de gemeente functioneert: als Tweede Kamerlid, als minister van Binnenlandse Zaken en nu als burgemeester van Alphen aan den Rijn. Het is een feest van herkenning om de tentoongestelde stukken uit de beleidsontwikkeling op het terrein van de lokale democratie hier in samenhang te zien. Het samenbrengen van beleidsstukken laat zien wat er in een periode van zeventig jaar veranderd is en wat hetzelfde is gebleven.

De tentoonstelling brengt het denken over de lokale democratie vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog in beeld. Dit denken wordt beïnvloed door ontwikkelingen buiten én binnen die lokale democratie. Bij ontwikkelingen buiten de lokale democratie denk ik aan grotere maatschappelijke veranderingen die hun weerslag ook hebben gehad op het functioneren van de lokale democratie. Neem de individualisering of de ontideologisering. Bij ontwikkelingen binnen die lokale democratie denk ik vooral aan veranderingen die het gevolg zijn van expliciete beleidskeuzes, zoals nieuwe decentralisaties of de invoering van het dualisme.

De tentoonstelling in 3 minuten

0:00
0:00
/
0:00

Tijdlijn lokale democratie 1945-1960

Tijdlijn lokale democratie 1960-1970

Tijdlijn lokale democratie 1970-1980

Interview Jozias van Aartsen

Hij studeerde rechten aan de Vrije Universiteit in Amsterdam tijdens de roerige jaren 60. Hier maakte hij het gedwongen aftreden van burgemeester van Hall mee (1967). Voordat hij de landelijke politiek in ging werkte Jozias van Aartsen 15 jaar lang (1979 – 1995) bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), waarvan de laatste 9 jaar als Secretaris-Generaal. In zijn tijd bij het ministerie van BZK werd druk gewerkt aan de herziening van de gemeentewet (1992).

Dit interview geeft een blik op de manier waarop vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is gewerkt aan de vernieuwing van het openbaar bestuur en de lokale democratie in de jaren 90. Jozias van Aartsen legt uit hoe hij de gekozen burgemeester voor zich ziet en spreekt over ‘het bevroren front’ waardoor grote stelselwijzigingen amper of niet tot stand komen.

Bekijk hieronder een impressie met één of enkele fragmenten uit het gesprek. De volledige versie van het interview is hier te bekijken.

0:00
0:00
/
0:00

Interview Wim Deetman

In de jaren 80 was Wim Deetman afwisselend lid van de Tweede Kamer, staatssecretaris - en minister bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Van 1989 tot 1996 was hij voorzitter van de Tweede Kamer en van 1990 tot 1993 ook voorzitter van de bijzondere commissie voor Vraagpunten Staatkundige, Bestuurlijke en Staatsrechtelijke Vernieuwing. Deze commissie moest zich buigen over het vraagstuk van de staatkundige, bestuurlijke en staatsrechtelijke vernieuwing van Nederland, waaronder het vraagstuk van de aanstellingswijze van de burgemeester.

In dit interview stelt Wim Deetman zich de vraag of er nu echt sprake is van dualisme van het gemeentebestuur. Hij brengt in herinnering de roerige jaren 60 en de tijd waarin je zowel raadslid als kamerlid kon zijn. Hoewel hij al snel moest constateren dat deze twee met name qua vergaderdiscipline niet te combineren zijn. Wim Deetman wijst op artikel 170 van de gemeentewet, waar de basis voor participatie van inwoners is belegd en hij legt uit wat er zo bijzonder was aan de bijzondere vraagpuntencommissie.

Bekijk hieronder een impressie met één of enkele fragmenten uit het gesprek. De volledige versie van het interview is hier te bekijken.

0:00
0:00
/
0:00

Tijdlijn lokale democratie 1980-1990

Tijdlijn lokale democratie 1990-2000

Interview Klaas de Vries

Ten tijde van de grootschalige wijziging van de Gemeentewet (1992) was Klaas de Vries directeur van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Op basis van het advies van de staatscommissie dualisme en lokale democratie realiseert hij in 2002 als minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een volgende wijziging van de gemeentewet. Onder het ministerschap van Klaas de Vries wordt de dualisering van de gemeenteraad gerealiseerd.

Zijn ervaring als raadslid in de jaren 70 typeert Klaas de Vries als leerschool van de democratie. In het interview komt de wet dualisering gemeentebestuur aan de orde en de zaken die toch nog onvoldoende bleken uitgewerkt zoals de ondersteuning van de raadsleden en het bevorderen van democratische partijvorming. Verder wordt gesproken over de voordracht door de gemeenteraad bij burgemeestersbenoeming versus de systematiek van rechtstreeks gekozen burgemeester.

Bekijk hieronder een impressie met één of enkele fragmenten uit het gesprek. De volledige versie van het interview is hier te bekijken.

0:00
0:00
/
0:00

Interview Douwe Jan Elzinga

Emeritus hoogleraar staatsrecht Douwe Jan Elzinga was van 1998 tot 2000 voorzitter van de Staatscommissie Dualisme en lokale democratie. Het advies van deze staatscommissie leidde tot de Wet dualisering gemeentebestuur.

“Het dualisme is al weer iets van de vorige eeuw” zijn de eerste woorden van Douwe Jan Elzinga in dit interview. De voorzitter van de staatscommissie voor dualisme en lokale democratie ziet voldoende redenen om trots te zijn op het decentraal bestuur en de staat van de lokale democratie. Hij ziet echter ook verschillende zaken die voor verbetering vatbaar zijn, zoals de in zijn ogen beperkte mogelijkheden voor de gemeenteraad om invloed uit te oefenen op de gemeentelijke taakuitvoering bij gedecentraliseerde taken.

Bekijk hieronder een impressie met één of enkele fragmenten uit het gesprek. De volledige versie van het interview is hier te bekijken.

0:00
0:00
/
0:00

Tijdlijn lokale democratie 2000-2010

Tijdlijn lokale democratie 2010-heden

Podcast

De lokale democratie staat onder druk. Al jarenlang zijn de opkomstcijfers bij gemeenteraadsverkiezingen laag. Inwoners volgen de lokale politiek nauwelijks, kennen hun volksvertegenwoordigers niet. Gemeenteraadsleden ervaren dat zij geen grip hebben op veel besluiten omdat er steeds meer op regionaal niveau wordt besloten. De decentralisaties van taken die gepaard gingen met bezuinigingen, zorgen er voor dat gemeenten nauwelijks het hoofd boven water houden. 

Maar ook:

De lokale democratie leeft. Steeds meer inwoners willen zelf verantwoordelijkheid nemen voor de inrichting van hun directe leefomgeving. Zij zijn mondiger geworden en wensen invloed te hebben op de directe keuze die binnen die leefomgeving worden gemaakt. Dat is ook nodig, want meer en meer vraagstukken raken aan het lokale niveau, zoals de energietransitie. Daarnaast zijn er in het afgelopen decennium steeds meer taken op lokaal niveau belegd, omdat zij daar weten hoe ze het beste kunnen inspelen op lokale behoeften. Overheden werken steeds meer samen, waardoor de overheid steeds beter in staat is om maatschappelijke problemen op te lossen.

In deze podcast over de lokale democratie gaat Boudewijn Steur, programmamanager Versterking Democratie en Bestuur bij het ministerie van BZK, in gesprek met Klaartje Peters en Geerten Boogaard over de staat van de lokale democratie.

Klaartje Peters, bestuurskundige van huis uit, is bijzonder hoogleraar Lokaal en regionaal bestuur aan de Universiteit Maastricht.

Geerten Boogaard, jurist van huis uit, bekleedt de Thorbeckeleerstoel aan de Universiteit van Leiden.

Beluister de podcast