
Het is wel mooi dat ik die
verschillende rollen op één ministerie heb
doorgemaakt. Er wordt ook wel
eens gezegd, ook bij de ABD,
dat het goed is om op een gegeven
moment van ministerie te wisselen.
Ik heb daar wel eens tegenovergesteld
dat binnen een ministerie
verschillende rollen vervullen
ook heel waardevol is.
Ik heb als SG erg gemerkt dat ik een
totaal andere rol ging vervullen dan
toen ik directeur of DG was.
Wat waren de kenmerken?
Dat zal op ieder ministerie anders zijn.
De kenmerken waren dat je als
directeur en DG van begin af aan echt
meereist met een bewindspersoon.
Je hebt onmiddellijk in de gaten
wat de lastige politieke onderwerpen
zijn, wat dagelijks werk is,
waar een minister of
staatssecretaris belang aan hecht,
hoe een minister voorbereid wil worden.
Als SG zit je daar veel verder van af.
Dat zal op ieder ministerie anders zijn.
Op het ministerie van OCW is
de rol van de directeur of DG,
van de inhoudelijke leidinggevende,
inhoudelijke deskundige prominent.
Als SG zit je verder weg.
Ik heb dat in een periode
gedaan dat er geen PSG was,
dus dan word je als SG automatisch
meer naar de directe leiding van het
departement getrokken.
Ik heb zeker dat eerste
jaar moeten wennen.
Ik vond het SG-schap ook
heel erg leuk en boeiend,
omdat je in het SG-schap
weer wat meer kunt doen.
Als DG of directeur ben je meer
met de waan van de dag bezig.
Dat is ook allemaal veel
sneller geworden in die 20 jaar.
Daar kan ik misschien
zo nog iets over zeggen.
Als SG zit je minder
in de waan van de dag,
dus ik kon mij veel meer bezighouden
met de veranderingen van werkwijze.
We moesten als departement ook
veel digitaler gaan werken.
Je kunt ook veel meer bezig zijn
met hoe je wilt dat het ambtelijk
apparaat zich opstelt naar buiten.
Hoe werken we samen? Hoe
ziet het apparaat eruit?
We waren natuurlijk onderdeel
van een steeds meer veranderende
samenleving.
In het onderwijs zag je dat er andere
groepen het onderwijs binnenkwamen.
Het departement zelf was nog
best traditioneel ingericht.
Daar kun je als SG veel meer aan doen.
Daar kom je niet aan toe
als je DG of directeur bent.
Je bent natuurlijk onderdeel
van een bestuursraad,
of wij noemden dat toen nog het MT.
Je levert op zich wel je bijdrage,
maar als SG hang je er iets meer
boven en kun je wat meer de langere
lijnen, de strategie
proberen voor te bereiden.